Anton de Kom of Nelson Mandela?

Jerry King Luther Afriyie: Hoekenrode of het Anton de Kom plein?
Jerry King Luther Afriyie vertelt dat hij naar de film: ‘Vrede, herinneringen aan Anton de Kom’ van Ida Does gaat.
Het boek ‘Wij slaven van Suriname’ van Anton de Kom ligt al weer even boven op de stapel van te lezen boeken. Even terug, ben ik door een trotse Renate Hunsel gewezen op een herdenkingsplaquette onder het NS station Bijlmer. Niemand zal zich deze gedenksteen herinneren. Niemand kan ook vertellen waar deze plaquette naar toe is gegaan. Nu staat op dezelfde plek het NS en Metrostation Amsterdam Bijlmer Arena. Renate heeft mij indertijd door verwezen naar Roy Wijks. Hij heeft mij van alles verteld over de geschiedenis en het belang van Anton de Kom. Jammer genoeg is in mijn geschiedenislessen nooit iets verteld over Anton de Kom.
Zijn deelname aan de werkverschaffing in 1939 leerde ik niet op school. Over zijn deelname aan het Nederlandse Verzet in 1940 of zijn arrestatie in 1944 vertelde Roy mij later. Ook de zwerftocht van Anton de Kom van de gevangenis in Scheveningen naar kamp Vught en van Sachsenhausen naar zijn dood in kamp Sandbostel is bij te weinig mensen bekend. Zijn graf op de erebegraafplaats te Loenen is mooi maar onbekend.
Bij de bouw van het huidige station Bijlmer Arena is een uniek kans verloren gegaan. Op dit station komen dagelijks duizenden reizigers voorbij. De herdenkingsplaquette hing dus op de juiste plek. De mogelijkheid om Anton de Kom te herdenken met een straatnaam of plein zijn dus aanwezig geweest. Jammer genoeg heeft het lef voor deze mogelijkheid ontbroken. Een te klein standbeeld van deze vrijheidsstrijder staat op een winderig plein. En de herdenkingsplaquette is volledig uit het beeld verdwenen.
Het plein is niet te vergelijken met het Gouvernementsplein, Oranjeplein, Onafhankelijkheidsplein. Het plein waar zijn aanhangers naar toe trokken om zijn vrijheid te bevechten. Het huidige Anton de Komplein herbergt een goedkope weekmarkt naast een stadsdeelkantoor dat vooral bekend staat om subsidie gesjoemel en fraudezaken. En de symboliek van het te kleine standbeeld heeft alleen maar dwaze discussies en demonstraties opgeleverd.
Als ik over het Hoekenrodeplein loop zie ik dat alle oude bedrijven zijn verdwenen. Er wordt een nieuwe entree voor Amsterdam-ZuidOost gebouwd. Een film met inhoud over een man met inhoud vraagt om een plein met inhoud.
Ik zie het plein al groeien.
Jammer genoeg heeft het voor mij nog steeds de verkeerde naam. Want voor mij zal dit plein altijd het Anton de Komplein . Zoals ik jaren geleden ook al in de stadsdeelraad heb verteld. En vanwege het draaien van de film Vrede, herinneringen aan Anton de Kom van Ida Does in Smart Cinema is dat weer een mooie gelegenheid om dat nog eens te herhalen!
Jerry King Luther Afriyie waar denk jij aan als je over het Hoekenrodeplein naar de Heineken Music Hall, de Ziggodome of de Arena gaat?
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

