Berg en dal

Berg en dal
Jaren terug woonde ik in Nijmegen-Dukenburg, een grootschalige nieuwbouwwijk met veel flatgebouwen. Nu woon ik al weer jaren in de Bijlmermeer. In het guldentijdperk kon je toen van de ene eindhalte in Dukenburg naar de andere eindhalte in Berg en Dal reizen voor 0,65 cent. De langste route met de meeste hoogteverschillen heb ik soms gewoon voor mijn plezier gemaakt. De stuwwallen bij Nijmegen geven prachtige uitzichten en moie plekken om te wandelen.
Nu in de vernieuwingsgebieden van de Bijlmermeer is het ook fijn wandelen. De natuur verdwijnt wel steeds meer. De groenbeheerders, politiek en besturders kiezen er steeds meer voor om prachtige bloemweiden te laten verdwijnen. Vol overtuiging vertellen bestuurders ook dat het prima is om beschermde orchideeen van de zogenaamde beschermde Rode lijst kapot te maaien. In Nijmegen en omstreken denkt men anders over de zogenaamde Ecologische hoofd Structuur. Hier in de Bijlmermeer vind men dat alleen maar gedoe!
In de vernieuwingsgebieden verbaas ik mij steeds meer over het postzegeldenken. Elk gebiedje wordt op de tekentafel uitgewerkt zonder dat er enig idee is van de werkelijkheid. In Nijmegen-Dukenburg wonend genoot ik van de hoogteverschillen. Hier in de Bijlmermeer verbaas ik mij over de hoogteverschillen. Als voorbeeld noem ik de ingang van een gymzaal tegenover mijn achtertuin. Over een afstand van twee meter moet een hoogteverschil naar beneden van bijna een meter overbrugd worden. Wat te denken van momenten van erge wateroverlast? De ingang van het vernieuwde Metrostation Kraaiennest heeft ook weer zo’n vreemde hoogte. Kijken naar de dorpelhoogtes van al aanwezige bebouwing wordt bij elke nieuwbouw vergeten. De hoogteverschillen van de bestratingen en/of trottoirs lijken somtijds op de hoogteverschillen van mijn busreis van jaren terug tussen Berg en Dal. Jammer genoeg is het groen wat ik toen mocht bewonderen niet te vergelijken met de verstening van de Bijlmermeer.
Van het respect voor het Groen in Nijmegen en omstreken kunnen ontwerpers, beheerders en bestuurders in Amsterdam-ZuidOost nog heel veel leren!
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

