Beschaving, cultuur, tradities en gewoonten

Beschaving, cultuur, tradities en gewoonten

Een studie Antropologie lijkt mij een mooie uitdaging. En wellicht ga ik daar in de toekomst ook nog eens serieus mee aan de slag. Bij veel discussies wordt tegenwoordig gesproken over het belang van de eigen cultuur. In mijn ogen wordt het woord cultuur vooral gebruikt als er onbestemde emoties een rol gaan spelen. Duidelijk omschreven argumenten ontbreken dan jammer genoeg. En feitelijke kennis van de eigen cultuur ontbreekt dan vreemd genoeg ook. Door mijn buren ben ik in contact gekomen met andere landen. Maar veel normen en waarden delen wij weer wel. Omschrijvingen van andere culturen lees ik graag, maar in mijn ogen zijn daar dan weer wel overeenkomsten in normen en waarden te onderscheiden. De achtergronden van tradities en gewoonten vind ik erg interessant. De oorsprong van de tradities en gewoonten intrigeren mij. Het filosoferen over het doel van de tradities en gewoonten hoort daar natuurlijk bij.

Laat ik met een klein en simpel voorbeeld komen. In mijn broekzak zit een grote boeren zakdoek. En als echte snotjongen gebruik ik deze zakdoek ook echt. Met alle hilariteit die dat bij mijn leerlingen oproept. Voor het snuiten van hun neus gebruiken zij allemaal eenmalig een papieren zakdoekje, waarbij het gebruik nooit in leslokaal kan gebeuren. Het moet besmuikt, onzichtbaar en geluidloos op de gang gebeuren. Een ander voorbeeld; alle leerlingen zijn altijd en overal zichtbaar en hoorbaar een kauwgum aan het kauwen. Terwijl ik van huis uit altijd te horen heb gekregen dat het eten in de mond nooit zichtbaar mag zijn. En dat eten en drinken geen geluid mag geven. Maar ook de volwassenen die ik tegenkom kauwen voortdurend zichtbaar en hoorbaar. Twee tegenstellingen die in en halve eeuw zijn ontstaan.

Een ding stoort mij hierin. Waarom moet er overal kauwgom op de bestrating liggen? Het verteren van kauwgom duurt 20 tot 25 jaar. En de enige reden waarom mensen nu kauwgum eten is het voorkomen van mondgeur. En is het daarvoor noodzakelijk dat er 20 tot 25 jaar rommel op onze straten ligt te verteren ??? Het poetsen van tanden en spoelen met een mondwater nadat er iets gegeten en/of gedronken wordt lijkt mij een simpelere en makkelijke oplossing voor mondgeur.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

