Bijzondere verhalen bij Fleur van der Weel in Echtenstein

Bijzondere verhalen bij Fleur van der Weel

Tijdens de Open Atelier routes bezocht ik mijn oude flat. Mijn flat is na een opknap beurt en een renovatie alsnog grotendeels gesloopt.  Studenten, kunstenaars en junks vinden nu hun thuis in het laatst overgebleven deel van de flat. Voor velen zijn deze drie groepen overlast gevend, maar juist in het nieuwbouwwijkje dat i.p.v. de oorspronkelijke flat is gekomen kijkt niemand om naar haar bewoners en hun activiteiten. De Brede School naast de flat heeft feitelijk ook geen contact met de bewoners en gebruikers van de flat.

Eerder bij het bekend maken van de plannen in en rondom het laatste stukje Echtenstein zijn stevige demonstraties, handtekeningenlijsten en felle protesten geweest. De tegenstand was niet gering. De argumenten over en weer werden niet gehoord en/of begrepen.

Ik vertel nog steeds dat ik graag terug wil naar mijn oude woning in Echtenstein. Een park als achtertuin van 250 meter diep en een park als voortuin van 250 meter diep krijg ik nergens meer. De toenmalige huurprijs voor een ruime doorzonwoning is een kwart van wat men nu betaald. Maar de initiatieven voor betaalbare studentenwoningen in bestaande gebouwen, opvang en begeleiding voor junks en mogelijkheden voor kunstenaars heb ik altijd onderschreven. Jammer genoeg is er niets betaalbaars gekomen voor werkende jongeren.

In de nieuwe laagbouw woningen zijn vooral gezinnen terecht gekomen. De scholen floreren weer. En in het spaarzaam over gebleven groen spelen kleine kinderen. De auto’s maken het wel een gevaarlijke plek. Schoolbusjes die kinderen van verder weg ophalen en brengen, maar ook ouders veroorzaken regelmatig ( bijna )ongelukken. Juist op het hoekje van de flat zijn de piepende banden en remmen vaak goed te horen.

Voor de flat is op het grasveldje een kunstwerkje aangebracht voor het spelen van bokje over. En precies bij dat veldje is de voordeur van het atelier van Fleur van der Weel. Binnen zitten kleine kinderen te krassen en kleuren op glasplaatjes. Op het formaat van ansichtkaarten maakt elk kind een kunstwerkje om mee naar huis te nemen. De ouders krijgen uitleg van Fleur. Op dezelfde wijze als de kinderen hun kunstwerkje maken illustreert Fleur van der Weel kinderboeken. De ouders en kinderen komen van iets verder in de stad. Maar misschien zit thuis in de nieuwbouwwijk Echtenstein wel een kind te kijken en te luisteren bij een kinderboek van Fleur.

Fleur maakt niet alleen bijzondere illustraties, maar ze staan ook nog eens in bijzondere boeken. Een van haar laatste boeken heet bijzondere verhalen. En dat boekje is de moeite waard om eens te bekijken.

http://www.fleurvanderweel.com

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

