Condooms op school

Condooms op school

Tot een paar jaar geleden kregen Rutgers Stichting en de GGD nog rijkelijk hun subsidies. De middelbare scholen konden toen kiezen uit allerlei voorlichtingsprogramma’s. Na een bezoek kwamen dan op de vreemdste momenten en op de raarste plekken condooms te voorschijn. Tienermoeders en de verspreiding van SOA’s waren de reden om makkelijk en veel gratis condooms onder de pubers te verspreiden. Ik herinner mij vooral veel hilariteit en beschaamdheid. Spelen met condooms werd als een leuk tijdverdrijf gezien. Onverwachte zwangerschappen werden daarbij verzwegen of besmuikt besproken.

De leeftijd waarop jongeren seksueel actief worden is niet te voorspellen en heel verschillend. En de bespreekbaarheid thuis is soms heel openhartig en soms beladen met taboes.

Op mijn huidige school wordt al jaren een condoomwedstrijd gehouden. De ene keer geblinddoekt de andere keer in een afgesloten doos wordt het condoom op een neppenis aangebracht. Een foutje in de handelwijze wordt met strafseconden bijgehouden. Spannend voor de eerste leerling. Maar leuk om van een afstand te observeren hoe serieus en goed er met elkaar wordt samengewerkt.

Dit jaar zijn er twee aanpassingen in het programma ingevoerd. Alle betrokken ouders hebben vooraf een informatieve brief ontvangen. De ouders zijn vooraf over de opzet, inhoud en het doel van de lessenserie geinformeerd. Twee ouders hebben n.a.v. deze brief aangegeven dat hun kind niet aan dit onderdeel mag deelnemen. De andere kinderen spreken al langer over dit onderwerp.

Misschien komt dat ook over mijn uitleg over het leven van Gerrit, een AIDS-patient. Of over Bill die een hele generatie vrienden verloren is aan AIDS. Maar de leerlingen beginnen ook zelf over de AIDS-weesjes in Zuid-Afrika. Of over een speciale school waar tienermoeders hun kinderen opvoeden en zijzelf proberen om een schooldiploma te halen. Het belang van condooms zien ze allemaal in. Maar het zelf aanschaffen van een condoom vinden ze nog een hele stap. Maar met hulp van ouders, oudere zussen of met elkaar weten ze allemaal een condoom te verkrijgen. Zelf voor een condoom zorgen en weten hoe je een condoom moet gebruiken vinden ze allemaal spannend. Maar ze zien er ook de uitdaging in. De benodigde condoom voor de wedstrijd wordt gewoon door de school verstrekt. Maar de ervaring om zelf een condoom aan te schaffen is nieuw en nuttig.

De hilariteit van een plotseling opduikende condoom is niet meer van deze tijd. Maar de ervaring dat een condoom een normaal voorbehoedsmiddel is wordt nu opgedaan door alle kinderen. Voor de een is het misschien te vroeg en voor de ander is het misschien al bekend terrein, maar belangrijk blijft het. En hoe het afloopt met die twee leerlingen waarvan de ouders vragen om een alternatieve les in een ander leslokaal?  Natuurlijk is het verplichte lesstof. Maar soms hebben ouders andere ideeen over voorgeschreven lesinhoud en examenstof …..

De leerling die haar eigen buurvrouw herkent op foto in haar schoolboek herinner ik mij nog steeds. Maar ook de leerling die op een zondagmiddag samen met moeder en oma in het cafe van haar vader oefent met het aanbrengen van een condoom op een bezemsteel maakt mij nu nog vrolijk. Want het veilig vrijen is en blijft tenslotte voor alle leeftijden!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Condooms op school

  1. sjoerd zegt:

    Voor sommige kinderen is dat nog steeds niet bespreekbaar thuis. Een kennis met een dochter van 15 die een relatie had ging er nog vanuit dat zijn dochter het niet zou doen… Naïef vind ik zoiets. Ik zou zeggen we doen het veilig of we doen het niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

