De grote Leugen de klusflat

De grote Leugen de klusflat

Even verderop zijn een paar mensen aan het klussen. In het plaatselijke nieuws wordt trots gemeld dat er nog meer klussers staan te trappelen. Het klussen vindt plaats in de zogenaamde klusflat. Maar ondertussen wordt de Leugen groter en groter. In elk nieuwsbericht wordt gesproken over de laatste Bijlmer Hoogbouwflat. En daarmee wordt voorbij gegaan aan het Bijlmermuseum. Want de zogenaamde klusflat maakt onderdeel uit van het Bijlmermuseum. En het Bijlmermuseum bestaat uit een aantal typische honingraatflats. Maar ook elders in de Bijlmermeer zijn de eerste oorspronkelijke rechte H-flats gerenoveerd en bewoond. Jammer genoeg is er weinig authentieks over van het Bijlmermuseum. De originele omlijsting is jaren geleden al gesloopt. De hoge dreven rondom deze stadsbuurt zijn verlaagd en de aangrenzende bosrand is omgezaagd. Alsof van het beroemde rijtje windmolens van Kinderdijk de buitenste molens gesloopt zijn en het omliggende water daar is verdwenen door verhogingen.

Alle (potentiele) klussers en nieuwe bewoners krijgen in eerste instantie een park met volgroeide bomen als uitzicht voorgeschoteld. Ronkende kettingzagen worden na het ondertekeningen van koopcontracten gebruikt om juist die aantrekkelijke groene omgeving kaal te slaan. Geinteresseerde nieuwe klussers lopen van de bushalte of het metrostation langs de sloopresten van een een parkeergarage naar hun eventuele nieuwe woning. En bij de verkooppraatjes krijgt iedereen te horen dat er natuurlijk een parkeerruimte voor hun eventuele auto beschikbaar is bij hun toekomstige huis. Oplettende buurtbewoners weten dat de bomen worden omgezaagd zonder correct afgegeven kapvergunning. En medestanders van het Bijlmermuseum weten dat er binnen het geldende bestemmingsplan geen ruimte is voor parkeerplaatsen. Om het belang van het groen nog even te benadrukken geven de toekomstige bewoners aan dat zij graag het onderhoud en het beheer rondom de klusflat in eigen beheer zelf ter hand willen nemen. Door de lokale bestuurders wordt dit dankbaar aangegrepen en gebruikt als een van de door hun gewenste en gerealiseerde doelen t.a.v. de sociale vernieuwing. In de praktijk zullen de bewoners met een bezem alle nieuwe bestrating rondom de flat kunnen aanvegen. Van al het groen rest in de toekomst hooguit straatjesgras tussen de stoeptegels naar hun geasfalteerde parkeerstroken.

De laatste oorspronkelijke bewoners zijn met rechtszaken bedreigd om alsnog te verhuizen. De stadsvernieuwing heeft miljoenen euro’s aan belastinggeld en Europese subsidies gekost. Maar de promotiecaravaan van de stadsdeelbestuurders dendert voort. Straks zal in een landelijke tv-serie nog meer moois getoond worden. Maar voor mij blijft het de grote leugen.

Om jullie een idee te geven van de achtergrond van dit blog verwijs ik naar de volgende websites;

http://www.bijlmermuseum.nl/

http://www.klushuisamsterdam.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

