De Toren van Babel

De Toren van Babel
Even verderop staat nog een rijtje met Torenflats. Of is het torens flatgebouwen? Of is het flatwoningen in een Toren? Op het grasveld aan de voet van een van de torens staat een grote houten picknicktafel. En met dit mooie weer ontstaan er leuke gesprekken aan deze zonnige tafel. Aan de tafel wordt niet allen gesproken maar ook gegeten en gedronken. Bekenden worden uitgenodigd om aan te schuiven. Maar ook toevallige voorbijgangers worden vaak gevraagd om mee te eten of te drinken. Op elk moment in het weekend klinken er goddelijke klanken rondom het gebouw. Uit de garage, een ruimte naast de ingang of een van de bovenste apartementen wordt in alle talen van de wereld naar de Hemel gebeden en gezongen. Voor alle bewoners de zekerheid dat er nooit iets mis kan gaan.
Echte Bijlmerbelievers roemen deze gastvrijheid. En vreemdelingen kennen deze gezelligheid niet. Tijdens een zwoele avond ben ik ook even gaan zitten. Ik krijg meteen een koel flesje gemberbier aangeboden. Het heeft even geduurd tot dat ik deze frisdrank heb leren drinken. Maar nu vind ik het een van de beste dorstlessers bij warm weer. Genietend van het mooie weer ontstond er een gemoedelijk gesprek.
Van een van de bewoners van de Torenflat krijg ik een virtuele rondleiding aangeboden. Natuurlijk worden de verschillende kerkgenootschappen opgesomd. Met de toevoeging welk koor het mooiste zingt of welk koor uit de mooiste vrouwen bestaat. Ook de prachtige gewaden van de vrouwelijke kerkgangers krijgen de nodige complimenten. Maar na de gewijde indrukken komen de andere kanten ook goed naar voren. De huisnummers waar waarschijnlijk een weedplantage staat of waar de weed voor een schappelijke prijs te koop wordt aangeboden. De tijd dat er bij de bushalte een lieftalige jongedame mee te nemen is wordt ook genoemd.
Mijn informant vertelt wel zelf liever een spannende jongeman uit te nodigen …. Ook schijnt er een huurder met schulden te zijn die tijdelijk zijn een huiskamer beschikbaar stelt om voor een zeer schappelijke prijs een drankje te kopen.
Kortom een nette flat met een schone omgeving waar al het menselijke te vinden is.
Het klinkt misschien raar maar ik voel mij hier thuis.
Op de een of andere manier is er respect over en weer.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

