Een addertje onder het gras of een wankel evenwicht?

Een addertje onder het gras of een wankel evenwicht?

In mijn jeugd heb ik veel wortels en bladrozetten van de paardebloem verzameld. Ons konijn is er dik van geworden. En of het daardoor beter smaakte weet ik niet. Het konijn is door een buurman geslacht. En dat deed hij vaker, het slachten van konijnen. Of zijn konijnen met een jachtvergunning op het slachtblok terecht zijn gekomen of dat er een stropersstrik aan te pas kwam weet ik niet precies. Wel vertelde mijn moeder dat het konijn in de pan niet ons konijn is. maar dat het een ander konijn is …. Ik herinner mij uit die tijd ook prachtig bloeiende wegbermen en slootkanten. Gras is voor mij nog altijd een veldboeket van prachtige kleuren en geuren.

Op klompen lopende oude boertjes of boerenzonen liepen met hun koeien van het ene weiland naar de volgende graasplek. En mest rook naar mest. En bij gunstige wind kwam er een wolk van de voorbijrijdende giertank over. De melkreclame van Joris Driepinter heeft op mij zijn uitwerking niet gemist. Hoewel de huidige fabrieksmelk niet te vergelijken is met een slok zelf gemelkt wit vocht. Maar melkdrinken betekent ook vlees eten en dat doe ik eigenlijk niet meer. Ben ik nu als liefhebber van zuivelprodukten toch nog verantwoordelijk voor het sterven van dieren?

Afgelopen voorjaar zijn de havo3-leerlingen naar Friesland geweest. Van huis zijn en zeilen waren de redenen van deze reis. Een van de schoolopdrachten is het bekijken van de weidevogels. Water en gras is wat wij gezien hebben. Niets geen bloeiende oevers of uitbundige weidemengsels. Ja, ook koeien zagen wij weinig en weidevogels al helmaal niet. De koeien voor onze boter, melk, kaas en vlees staan nu vooral op stal. En de weidevogels zijn nergens te bekennen?

De boerderijen die ik mij van vroeger herinner zijn vooral gemengde bedrijven. Planten groeien op dierlijke en soms menselijke mest. De boeren verkopen en eten de meeste planten, maar een deel is ook weer het voedsel voor enkele dieren. De perceeltjes zijn klein en hebben naar grondsoort en waterstand een eigen functie. Het werk wordt door het weer en het seizoen bepaald. In het gebruik van de meeste grondstoffen is een kringloop te herkennen. Iets later leer ik op school dat de kringloop van Tropische regenwouden perfect te noemen is.

Nu heb ik zelf een tuintje van 10 bij 5 meter. In eerder blogs schreef ik al dat ik van mijn tuin vooral een plek voor dieren probeer te maken. De natte plek in mijn voortuin maakt dat sommige Afrikaanse vrienden zich afvragen of daar een slang leeft. Zij weten daarbij niet dat er door vrijwilligers broeihopen voor de ringslang vlakbij in de Bijlmerweide aangelegd worden. Juist daar waar mijn Afrikaanse vrienden in het weekend hun potjes voetbal spelen …..

Elke zomer heeft opgewonden verhalen over verrassende dieren. Voor mijn buurt is het dit jaar een spannend verhaal over een slang. Een paar straten verder is in paniek door de bewoners een zwangere ringslang op de stoep dood gedrukt. Alsof de natuur in de zomer een beetje naar ons toekomt. En wij natuurlijk ook een beetje meer naar buiten gaan. Het is meer ons genieten van het weer dan het begrijpen van de natuur. Straks in de herfst en winter vergeten we weer meer wat de natuur ons biedt. Mijn vraag nu is zit er ergens toch een addertje onder het gras of is het maar een wankel evenwicht zoals wij omgaan met de natuur?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

