Een zoen voor Biddelmeerbroke? De geschiedenis van de Bijlmermeer in Weesperkarspel

Een zoen voor Biddelmeerbroke?

Sinds 1988 woon ik in Weesperkarspel. Op een oud kaartje is te zien dat dit een flinke gemeente is (geweest). Al komt in de namen van de verschillende onderdelen wel vaak het woord polder voor. Oorspronkelijk is het dus vooral water geweest. Koffiedrinkend in een oud veerhuis zie ik op een mooie prent zelfs de gevechten van een heuse zeeslag, die op dit water zijn uitgevochten. En zoals zo vaak zijn ook hier veel sloten, vaarten of kanalen wegen en straten geworden. Een oude en nieuwe kaart blijven dezelfde lijnen en strepen bevatten.

Grappig vind ik dat het gemeentehuis van Weesperkarspel altijd in de gemeente Weesp heeft gestaan. Af en toe zijn er mensen die Amsterdam-ZuidOost een zelfstandig bestaan als gemeente toewensen toch blijft ons gemeentehuis de Stopera. Vanaf volgend jaar is de kans hierop nog kleiner. Hoewel Amsterdam-ZuidOost een van de eerste en een van de grootste deelraden van Amsterdam is, wordt het zelfstandige bestuur in 2014 min of meer opgeheven. Kadastraal zullen de huizen van Biddelmeerbroke waarschijnlijk nog wel even bij Weesperkarspel blijven. Of het gemeentebestuur in de Stopera hier iets aan gaat veranderen weet ik nog niet. Maar in een klein werkje van de Historische Kring Driemond lees ik meer over de kadastrale gemeente van mijn huis. De verklaring van het woord “karspel” vind ik wel humoristisch. Karspel, kerspel, kerkspel zou de omschrijving zijn van een gebied waar geen kerk staat. De gelovigen gaan dan naar de naburige gemeente waar wel een kerk staat. In dit geval is dat dan de gemeente Weesp. Nu kerken wel veel heel veel mensen in Amsterdam-ZuidOost en komen juist veel kerkgangers van heinde en verre om hier hun geloof te belijden. Bij sommige tellingen wordt er zelfs gesproken over meer dan 200 kerken in Amsterdam-Zuidoost, in huiskamers bij mensen thuis, in leegstaande parkeergarages, winkels en bij mooi weer in de parken. Verder in Nederland staan kerken leeg of worden tijdelijk voor de sloop bewoond door uitgeprocedeerde asielzoekers. Maar in Amsterdam-ZuidOost worden zelfs nieuwe kerken gebouwd. Veel mensen zeggen dat de saamhorigheid van de Bijlmer begint bij deze religieuze samenkomsten.

Waarom mijn blogtitel ” Een zoen voor Biddelmeerbroke?” In het eerste boek van de Historische Kring Driemond lees ik over een “zoen” uit 1285. Een zoen is dan de naam voor een oude geschreven overeenkomst waarin bepaalde problemen worden opgelost. “Biddelmeerbroke” is daarin een van de eerste namen van de Bijlmermeer. De saamhorigheid in Driemond uit zich door het uitgeven van het boekje ” Deel 1 Weesperkarspel, hoe is het begonnen?” Ambitieus wil de Kring zelfs jaarlijks twee deeltjes uitbrengen. Meer informatie is te vinden op de website http://www.historischekringdriemond.nl en http://www.driemond.info.

En ondanks alle negatieve verhalen over mijn stadsdeel vraag ik mij af welke positieve dingen er over bijvoorbeeld een eeuw over de Bijlmermeer zal worden geschreven. Als ik kijk naar de ambities en het enthousiasme van mijn buurkinderen moet men dan daar ook een mooi boek over kunnen schrijven!  En terugkomend op de titel van mijn blog, wat is er beter voor het oplossen van hedendaagse problemen dan lief zijn voor elkaar?

 

Update: Ton Witkamp van de Historische Kring Driemond vertelt mij dat Weesperkarspel in 1966 is opgeheven.

Voor meer info: http://www.historischekringdriemond.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Driemond en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een zoen voor Biddelmeerbroke? De geschiedenis van de Bijlmermeer in Weesperkarspel

  1. Pingback: Herinneringen aan Weesperkarspel | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

