Er gekleurd opstaan op 5 december

Er gekleurd opstaan op 5 december

In een populair stripverhaal wordt traditioneel begonnen met een klein onaanzienlijk dorp dat stand houdt tegenover een grote dwingende alles overheersende indringer. Met veel humor en een sprookjesachtige toverdrank houden de dorpelingen stand tegen deze vreemdelingen. De humor relativeert de maatschappelijke onderwerpen in dit stripverhaal. De beschreven underdog situatie maakt dat de lezer automatisch kiest voor de tegenstribbelende onderdrukten. De stripverhalen van Asterix en Obelix maken met een gezonde dosis humor veel geschiedenis onderwerpen helder en begrijpelijk.

In de terugkerende discussies naar 5 december is het steeds lastiger een relativerend grapje te maken. Meeleven met onderdrukte gevoelens is ook steeds moeilijker.

Een van mijn collega’s is al jaren hulpsint. En met veel plezier praten wij over het mooie, gezellige en leuke kinderfeest. Want het kindvriendelijke van een sinterklaasviering staat nergens ter discussie.

Zoals over de hele wereld Blackface een begrip is waarbij iedereen zijn afschuw uit heeft Nederland nog een stap te maken. Zonder dat ons traditionele familiefeest hoeft te verdwijnen kunnen we volgend jaar allemaal met elkaar een grote stap maken. Met al onze nieuwe verwarmingstechnieken zijn er in de meeste woningen al lang geen schoorstenen meer te vinden. Verhalen over roetvegen van schoorsteenvegers zijn voor de meeste kinderen onbegrijpelijk geworden. Een stoomboot onder een regenboog doorvarend geeft een sprookjesachtige sfeer, pakjespiet, surprisepiet, gedichtenpiet enzovoorts verkleurend in alle kleuren van de regenboog passend bij het geluk en plezier dat het Sinterklaasfeest in kinderharten en families geeft.

Minder zal het zijn als de hele wereld naar ons land zal kijken als een volk dat nu nog het stereotiep van Blackface in stand wil houden. Vasthoudend aan verkeerd begrepen en misplaatste ideeen en onbedoeld krenkende gewoontes willen wij toch niet te boek staan als …….

Volgend jaar wens ik onze kleine land een grote stap toe, want volgend jaar wens ik ons geen verhitte discussies toe.  Maar hoop ik dat wij samen en met elkaar in staat zijn om met al het respect in een groot en mooi familiefeest met alle kinderen Sinterklaas te vieren.

Gekleurde regenboogpieten kunnen ons familiefeest extra kleur geven en zorgen dat onze traditie nog lang behouden blijft.

Er gekleurd opstaan op 5 december geeft de kans aan een klein land toch weer groot te zijn!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

