Erwtensoep en Zuurkool.

Erwtensoep en Zuurkool.

Mijn Nijmeegse hospita schotelde ons elk jaar midden in de zomer haar erwtensoep voor. En middenin de winter trakteerde zij ons op een zelf bedachte rijsttafel. Een geweldige collega heeft mij ooit het recept gegeven van een stevig gevulde Erwtensoep van haar vader. Een lieve overbuurvrouw heeft mij ooit verwend met een lekkere Surinaamse zuurkoolschotel. Beide laatste gerechten horen natuurlijk met witte rijst geserveerd te worden. Alsof een goede Surinaamse maaltijd alleen compleet is met witte rijst.  Maar er zijn meer zeer smakelijke en verrassende details in hun recepten.

Een andere lieve Surinaamse collega vertelt mij altijd in december hoe zij vroeger thuis Sinterklaas liedjes leerde zingen. Op mijn vraag hoe Sinterklaas over de daken kan galopperen krijg ik nooit een reactie. Maar als ik vraag hoe de pakjes en surprises door de schoorsteen worden bezorgd moet zij altijd lachen. Meestal zegt zij dan misschien door de airconditioning.

Van het Meertens Instituut heb ik een paar interessante onderzoeken in de boekenkast liggen, over de tradities en folklore in het Nederlands Taalgebied.  On line lees ik ook over de achtergronden en de ontstaansgeschiedenis van onze eetgewoonten. Op enkele punten is er een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Dingen die ik voor vaststaand gepresenteerd heb gekregen zijn soms helemaal niet waar of zijn  juist zomaar door een iemand bedacht.

Op internet lees ik dat moeder Jansen met al haar kroost al langere tijd in december het Grote Vriendschaps Feest viert. En in de onderzoeken van het Meertens Instituut is te lezen dat zo’n 150 jaar geleden ons huidig Sinterklaasfeest is gevormd. In die tijd zijn in Nederland ook de gesprekken gevoerd over de afschaffing van de Slavernij. Tijdens de Geschiedenislessen die ik heb gegeven is die tijd door mij moeilijk te verklaren. Als een van de laatste West-Europese landen hebben wij de Slavernij afgeschaft. Hoe deze discussie ook van invloed is geweest op de toenmalige modernisering van de Sinterklaasviering heeft vorig jaar nogal wat media aandacht gekregen.

Nu willen wij ons als Nederland graag voordoen als een vredelievend land begaan met het lot van alle landen en wereldburgers. Maar er zijn nog veel Feiten in onze Vaderlandse Geschiedenis die diep verstopt zitten. Of deze Feiten zijn juist onbedoeld duidelijk zichtbaar en worden onwetend nog steeds uitgedragen.

Het CBK-zo ( cbkzuidoost.nl ) verkoopt op dit moment t-shirts. Op de witte t-shirts is in het zwart de tekst Piet Vrij gedrukt. Voor die mensen die samen met  Moeder Jansen het Grote Vriendschaps feest willen vieren is dat natuurlijk een leuk kado. De t-shirts zijn van hoge kwaliteit en zijn te verkijgen voor 20 euro.  Alle maten zijn er nog. Al lopen de grote maten XL wel erg hard.

Tradities en Folklore veranderen in de loop der tijd.  De modernisering van het Sinterklaas feest in het Grote Vriendschapsfeest is voor mij het versterken van de diepere betekenis van ons kinderfeest in december. Ik denk dat ik 5 december een lekkere erwtensoep en een zuurkoolschotel ga eten. En natuurlijk draag ik die dag het t-shirt Piet Vrij!

cbkzuidoost.nl

info@cbkzuidoost.nl

020-2525401

Anton de Komplein 120 1102DR Amsterdam-ZuidOost

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Erwtensoep en Zuurkool.

  1. Tja, erwtensoep en het gevolg ervan…
    Ik zal mijn commentaar tot dit kleine zinnetje beperken, want…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

