Frits en Ivo

Frits en Ivo
Door de Amsterdamse Poort lopend herinner ik mij Frits Pijp rokend voor zijn boekenzaak werd iedere vorbijganger begroet. Binnen in de boekhandel vertelt Frits of zijn vrouw over de nieuwste boeken rechtstreeks uit Suriname binnen gebracht. Moderne en oude boektitels staan op onderwerp gerangschikt. Maar vooral de liefde voor het boekenvak straalt van alle kanten uit de winkel. Voor mij toch nog onverwachts gaat Frits met zijn vrouw met pensioen.
En daar staat opeens Ivo met een aantal slimme vrouwen in de beste boekenzaak van de Amsterdamse Poort. Kunst van lokale artiesten hangt aan de muren. En de beste koffie wordt met een slim gesprek gemaakt en ingeschonken. Het assortiment aan boeken wordt een klein beetje veranderd. En de winkelinrichting wordt gemoderniseerd. Een boekenclubje wordt opgericht.
Mijn zaterdagochtend wordt een koffiemoment. En mijn stapel ongelezen boeken wordt hoger. Op mijn werk probeer ik te wennen aan werkstukken en opdrachten die digitaal worden ingeleverd. Notulen, afspraken en beleidsstuken worden digitaal als document gedeeld. En zelf twijfel ik over het aanschaffen van e-reader.
Maar vanavond treur ik!
De laatste keer was het koffieapparaat verdwenen. Veel boeken stonden voor een weggeefprijs in de uitverkoop uitgestald. Maar nu zijn de rolluiken dicht. Voor onbepaalde tijd staat er met eenverhaaltje op de ramen geplakt. Leest een stadsdeel met 80.000 inwoners geen boeken meer? Worden boeken nu op websites gekocht? Zijn papieren boeken niet meer van deze tijd? De beste koffie moet ik voortaan ergens anders drinken. Maar waar moet ik in nieuwe boeken snuffelen? En waar koop ik voortaan mijn nieuwe boeken.
Frits ik gun jou met je vrouw een geweldig pensioen!
Ivo ik gun jou een nieuwe droom.
Maar vandaag treur ik!!!
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

