Gevleugelde woorden?

Gevleugelde woorden?

Tot nu toe heb ik  alle uitnodigingen voor verre reizen afgewezen.

Milieubezwaren geef ik vaak als reden. Angst voor vliegen heb ik niet. Maar om mijn kleine milieubijdrage met mijn fiets nu direct te niet te doen met intercontinentale vluchten is mij eigenlijk te bar. Moderne technieken met internet maken het tenslotte ook mogelijk om met iedereen in contact te blijven.

Bij anderen leg ik vaak uit dat de lengte van mijn vakanties toch hun beperkingen hebben. Regelmatig wordt ik door buren en vrienden gevraagd om mee te gaan en te genieten van hun mooie en gastvrij moederland. Het Noorden van Zuid-Amerika, maar ook het Westen van Afrika en van Azie gelden alle windstreken voor de door mij te ontdekken plekken. Hoewel er heel snelle vliegverbindingen mogelijk zijn lijkt het mij toch ook weer ondoenlijk om in een zomervakantie al deze uitnodigingen aan te nemen.

De straat uitlopend of langs het winkelcentrum fietsend of over de markt te dwalen proef ik dagelijks de geuren en kleuren van alle windstreken. Om een voorbeeld te geven; ik kan mij al lang niet meer heugen dat ik een bord aardappels en groenten heb gegeten. Het Turkse restaurant om de hoek is mijn favoriet voor afhalen en buiten de deur eten. Over het Kwakoeterrein lopend geniet ik graag van een verse bara met een gemberbier. Bij de Marokkaanse buurtwinkel haal ik steeds meer mijn dagelijkse boodschappen.Mijn te dikke buik verklaar ik dan ook soms met de opmerking; “Ik eet ook de hele wereld rond!”

Het algemene modebeeld varieert van lang naar kort en weer terug. Maar als ik bijvoorbeeld op zondag naar buiten ga zie ik vooral kleurrijk geklede vrouwen. De prachtige stoffen en jurken zwieren en zwaaien aan de hangers  van verschillende marktkramen of hangen uitnodigend in de etalages van de winkels. Hoewel een oude geuzennaam voor de Bijlmermeer ” Derde Wereldstad” is, is hier nog steeds alles wat mooi en lekker is te koop. Op legale en illegale wijze wordt hier verdiend geld naar familie daar gestuurd, kleding en stoffen komen er voor terug. Maar als je goed naar de etiketten kijkt zijn het soms producten die verrassende andere landen van herkomst hebben dan dat je op het eerste gezicht zou verwachten.

Mijn vakantiereizen hebben zich tot nu toe tot Europa beperkt. Lopend, fietsend, treinend of met een auto heb ik een paar landen bezocht. Maar nu moet ik eerlijkerwijs bekennen dat mijn ijsmuts met de tekst “Proud to be an Nonflying Dutchman” niet meer van toepassing is. Ik heb een ticket naar Bonaire gekocht. Dertig graden, een blauwe lucht en een blauwe zee is in Nederland alleen tijdens een hittegolf te ervaren. Voor Bonaire schijnt dat dagelijkse kost te zijn! Voor sommige Nederlanders is dat de reden om te emigreren. En voor een jarenlange vriendschap heb ik dan mijn principes en bezwaren even bevroren ….

Het zal in ieder geval een speciaal weerzien worden met een speciale vriendin!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur, Onderwijs, Politiek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

