Goede buren, echte vrienden en collega’s

Goede buren, echte vrienden en collega’s

Enige tijd thuis zittend heb ik mij bezig gehouden met directe buren, echte vrienden en goede collega’s.

Als directe buren beschouw ik vooral alle bewoners en bezoekers van mijn tuin.

De Familie Pimpelmees heeft dit jaar een flinke gezinsuitbreiding gekregen. De nestkast op mijn zonneterras is de geboorteplek voor negen pimpelmeesjes. En de Familie Merel heeft dit jaar domicilie gehouden in het plantsoen achter mijn tuin. Vreemd genoeg is het erg rustig bij mijn bovenburen, de familie Huismus. Dit jaar lijkt het er ook op dat de buurtkatten vervangen zijn door het echtpaar Ekster. Met veel gekrijs bivakkeren een tweetal Eksters regelmatig in mijn achtertuin. Het zomervoer van de vogels wordt vooral door deze twee lawaaimakers opgegeten. Al kruipt er tussendoor ook af en toe een Huismuisje over kleine twijgen en langs een dun koordje naar het vogelvoer. Het bijenhotel heeft zijn eerste gasten opgenomen. Het zoemen van bloem tot bloem is dan ook een rustgevend geluid bij een poging tot het lezen van een boek. De gemeente Amsterdam mikt vooral op nieuwe toeristengroepen en meer spreiding van de hotels over de verschillende stadsdelen. Ik mik op het binnenhalen van solitaire hommels en bijen in mijn tuin. Een heel bijenvolk huisvesten is weer net even iets te veel  van het goede. Wel ben ik nu wel bezig om twee nieuwe bijenhotels te bouwen. Het egelhuis naast mijn tuinpoort was jammer genoeg afgelopen winter leegstaand. ’s Morgens mis ik dan ook het gescharrel van mijn Tuinegel. Hoewel de afgelopen jaren ’s morgens en ’s avonds op vaste tijden de Tuinegel wel eerst door mijn voortuin en daarna door de achtertuin naar eten zocht, heb ik daar dit jaar nog niets van gemerkt. De natte plek in mijn voortuin is vooral een broedplek voor Muggen. Maar de ondiepe plek met waterplanten zorgt er ook voor dat er af en toe een Waterjuffer rond vliegt. Om de hoeveelheid muggen een beetje in toom te houden heb ik sinds kort onder de dakrand twee vleermuiskasten hangen. Ik kijk ’s avonds voor het slapen vanuit mijn bed uit naar de eerste bewoners. Maar misschien hebben de Vleermuizen nog even nodig om deze nieuwe plek te ontdekken?

Vliegend, fladderend, scharrelend en kruipend leeft er van alles naast mijn huis. Op een paar muggen na komen er vreemd genoeg geen dieren binnen.

In goede en mindere tijden is het fijn om de natuur te volgen. Druk met de juiste naamgeving van plant of dier ben ik niet meer. Maar van het observeren van de dagelijkse routine in mijn tuin geniet ik des te meer.

Ouder wordend zijn echte vrienden belangrijk. Samen een kop koffie drinken in vertrouwde omgeving geeft mij rust. Wonend aan de rand van de stad is mijn valkuil om mij teveel terug te trekken. Een open deur om gewoon even binnen te lopen is voor mij dan ook erg belangrijk!

Goede collega’s hebben een luisterend oor ook  voor meer persoonlijke zaken. Naast het werk is er meer dat gedeeld wordt. Een wijze raad en een goede tip waardeer ik zeer. Al heb ik soms iets langer nodig om er daadwerkelijk iets mee te doen!

 

Met de inrichting van mijn tuin probeer ik gastvrij te zijn voor alles dat leeft en beweegt. Met echte vrienden en goede collega’s heb ik soms even hulp nodig. Dat kost mij vaak meer moeite. Des te meer waardeer ik de moeite van mijn echte vrienden en goede collega’s om mij bij een neerslachtige periode weer in beweging te krijgen.  Hoewel de natuur met haar terugkerende cycli steeds maar weer doorgaat merk ik dat ikzelf soms helemaal stil val. Termen als depressie of burn out zeggen mij niet zoveel. Het inrichten van mijn leven is moeilijker dan het aanrommelen in mijn tuin.

Maar met dit blog wil ik vooral onderschrijven dat directe buren, echte vrienden en goede collega’s heel veel voor mij betekenen!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

