Groen als gras, voor een nieuwe vorm van bermbeheer

Groen als gras, voor een nieuwe vorm van bermbeheer

Ooit lang geleden leerde ik met een zeis maaien. In mijn boekenkast staat nog een mooie uitgave met pen en potloodtekenen bij de uitleg van alle vaktermen rondom het zeismaaien. En terwijl ik dit blogje zit in te typen loopt er iemand met een moterzeis het straatjesgras tussen de stoeptegels in mijn buurtje te maaien. De meeste gazonnetjes van mijn buren zijn langzamerhand vervangen door stenen en tegels. Maar een eindje verder op in de Arena zorgen speciale lampen, ventilatoren en beregeningsapparatuur voor de noodzakelijke groeivoorwaarden van het gras.

Op plekken waar veel gelopen wordt kan soms gras groeien. Maar als je kijkt naar de trukendoos die er in de Arena wordt toegepast, weet iedereen dat teveel lopen ook weer niet echt goed is voor een grasmat. Maar ook dat de natuur zelf bepaalt waar wel en waar geen plant groeit.

In een van de verdwaalde zomerartikels van de kranten lees ik dat er in Amsterdam i.p.v. stoeptegels kunstgrastegels gebruikt gaan worden.

En dan vraag ik mij toch af.  Een paar jaar zijn de wegbermen in Amsterdam-ZuidOost met bloemenmengsels ingezaaid. Met twee keer maaien en twee keer hooien per jaar gaf dit het goedkoopste groenonderhoud. Bij komend voordeel was dat voorbijrijdende automobilisten opeens ook geen zwefvuil meer naar buiten gooiden. Iedereen keek met veel plezier naar de schone en mooie wegbermen. Als je nu maar lang genoeg wacht gebeurt dit ook bij bestrating die niet belopen wordt. In mijn eigen tuin help ik de natuur zelfs een handje en zaai ik af en toe wat bloemzaden tussen de tuintegels.

Voor bijen en hommels is het helemaal plezierig als er her en der door het jaar heen planten bloeien. Het gekunstelde van het gras in de Arena hoeft voor mij dan ook niet. Hoewel de Arena de illusie wekt dat het een duurzaam stadion is, vind ik het vooral een grote verspilling van energie om een echte grasmat in stand te houden. Nu ja, de grasmat wordt nog steeds regelmatig vervangen … Een kunstgrasmat lijkt mij in de Arena meer op zijn plaats. Maar om nu in de stad stoeptegels te vervangen voor namaakgras?

Het straatjesgras dat de groenbeheerder in mij buurt met zijn moterzeis wegmaait zal waarschijnlijk binnen een week weer terugkomen. Het perfecte teken dat de stoep te breed of nutteloos is. Al zal er wel weer iemand zijn die zegt ach Rob jij weet er niets van, jij bent nog zo groen als gras met je ideeen!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

