Jas aan, jas uit buiten en op school

Jas aan, jas uit buiten en op school

Een van mijn buurvrouwen vertelde mij dat er op een basisschool rondom de pauzes altijd problemen waren. Tot dat een vreemde dit kwam observeren. Het ophangen van de eigen jassen bleek moeilijk te zijn, maar ook het aantrekken en uitdoen van de eigen jas gaf gedoe. Mijn buurvrouw vertelde ook dat verschillende ouders op het wisselen van de seizoenen gewezen moesten worden. In het najaar duurde het te lang tot dat de warmere jassen werden aangetrokken. Andersom bleek in het voorjaar dat het aantrekken van luchtigere kleding ook niet gebeurde.

In het voorgezet onderwijs merk ik hetzelfde. De jas gaat soms niet meer uit. Want als de zomerkleding niet vervangen wordt door winterkleding dan is het binnen moeilijk afstand te doen van een warme jas. Maar je jas uitdoen vertelt anderen ook dat je ergens wilt zijn. En hetzelfde geldt voor het meenemen van schoolspullen. Met de jas aan in de les zitten zonder schoolspullen zegt veel. Bibberend naar huis gaan om dat jas buiten geen enkele extra warmte meer geeft in de kou is dan vervelend vervolg.

Het is als docent wel moeilijker om iets uit te leggen. Want de onderliggende boodschap is meestal ik vind alles te moeilijk en ik ben liever ergens anders. Of ouders hier ook een taak in hebben weet ik niet. Zelf je kleren uitkiezen, zelf je ontbijt eten en een lunchpakket mee naar school nemen is iets dat pubers zelf kunnen. En controleren of alle benodigde schoolspullen in de schooltas zitten is ook een klein taakje dat de puber zelf moet kunnen.

Ik herinner mij mijn moeder. Te vaak riep zij mij op straat na om toch een jas mee te nemen of om mijn jas dicht te knopen. Makkelijk leren is niet mijn sterkste kant geweest. Daarom leg ik nu nog steeds met veel enthousiasme van alles uit aan mijn leerlingen. Maar bij leerlingen die in alles laten zien dat zij vooral ergens anders willen zijn is dat wel een extra uitdaging! Iets om de jas bij uit te doen en de mouwen bij op te stropen ….

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

