Klein of groot, groencentrum van Kriekenoord

Klein of groot, groencentrum van Kriekenoord
Een goede vriend van mij is vorige week even naar Billund gereden. Hiermee heeft hij een droomwens van zijn zoon Jelle vervuld. Vader en zoon gezamenlijk op pad om Legoland te bezoeken. Voor Jelle een wereldreis en voor Auke een avontuur. De woonkamer van Auke en Jelle, het kantoor van Auke en de slaapkamer van Jelle zijn regelmatig bezaaid met legostenen en de meest fantasievolle bouwsels. Klein en groot vermaken zich vroeger en nu met deze bouwstenen.
Aan klein en groot moest ik vorige week ook denken bij mijn bezoek aan de plantenkwekerij aan de Sniep in Diemen. In 20 jaar tijd zijn alle fusies en veranderingen binnen Zorgland door en over deze plantenkwekerij gegaan. 25 Jaar geleden bij de Sniep uitstappend was er een wijde groene vlakte te zien. Met enthousiasme kweekten werkmeesters en medewerkers de mooiste planten op deze groene vlakte. In de tussentijd zijn alle medewerkers van toen al lang overgeplaatst en is deze kwekerij in grote stappen eerst helemaal verdwenen. Een woonwijk en een technisch bedrijf heeft nu het uitzicht bij de eindhalte van lijn 9 overgenomen. Maar doorrijdend naar een verstopt achteraf hoekje is er weer een kleine oase van groen terug te vinden.  Een klein groepje nieuwe enthousiaste Zorg clienten werken in de frisse buitenlucht en kweken en verkopen weer tuinplanten.
De uitleg over de fusies, schaalvergrotingen, naamsveranderingen en het verdwijnen van deze kwekerij zal ik u onthouden. Over en weer ervaringen uitwisselend op deze kwekerij heb ik een half uur met een van de nieuwe werkbegeleiders de namen en structuren van de organisaties die betrokken zijn met deze plantenkwekerij besproken. Samen concludeerde wij dat er steeds meer managementsfuncties op verre kantoren zijn bijgekomen. En dat de tijd en ruimte voor de clienten alleen maar kleiner en kleiner is geworden.
De website van van Kriekenoord geeft een beeld van wat er te koop, te zien en te doen is op deze kwekerij. Maar er is meer; tuinaanleg en onderhoud, kinderboerderij en werkprojecten zijn de werkterreinen van andere collega’s.  Ik kijk met erg veel plezier terug naar mijn werktijd op deze kwekerij. En ik nodig u namens alle medewerkers uit om eens langs te komen. Maar nieuwe en grote bezuinigingen zie ik met angst en beven tegemoet!
Groot of klein, Zorg is belangrijk!
Mijn droomwens is dat groencentrum van Kriekenoord nooit meer kleiner hoeft te worden. Liever wil ik bouwen aan een goede Zorg voor jong en oud met alle bouwstenen die daarvoor nodig zijn.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

