Koffie

Koffie

Overdag en ’s avonds loop ik op koffie. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik zelfs ’s nachts weleens opsta en beneden even een kop koffie zet om daarna weer lekker in te slapen. Thuis gebruik ik simpel een perculator. De koffie is fairtrade. Ik betaal graag een eerlijke prijs voor een eerljk produkt. Buitenshuis zijn er natuurlijk de automaten met elk hun eigen nukken en kuren. De plaatsen waar daar ook een eerlijke koffie geschonken wordt waardeer ik daarbij des te meer. Op echte koffiepunten drink ik soms een koffie verkeerd en soms een cappucino. De kwaliteit van de bonen en de techniek van de verkoper maken soms dat ik er lovend over praat en schrijf.
Vorige week schreef Emile Jaensch lyrisch over een nieuw koffie punt. En terwijl ik dat blog lees kriebelt het bij mij. Bij het station Bijlmer Arena heeft een jonge ondernemer een mooie klantenkring opgebouwd. Een geweldige kop koffie en voor mooier weer een lekker ijs. Collega’s, vrienden, bekenden en familie worden geinformeerd over dit goede koffiepunt. Jammer genoeg worden mijn blogjes minder vrolijk. Het stadsdeel Amsterdam-ZuidOost heeft een beetje vreemde ideeen over het stimuleren van het ondernemersklimaat. Initiatieven van inwoners met een echte ondernemersgeest worden meer en deels tegengewerkt.
U begrijp het al. Joek van Voorbergen uit Amsterdam-ZuidOost moet zijn zaak sluiten en een goed lopend koffiepunt moet verdwijnen!
Nationale en mondiale ketens worden met lucratieve voorwaarden naar binnen gehaald en bevoordeeld. In de loop der jaren zijn nationale en mondiale bedrijven ook met veel stampei vertrokken uit het stadsdeel. Terwijl de lokale ondernemer met alle tegenwind jammer genoeg zijn zaak moet sluiten of zelfs failliet gaat. De werkgelegenheid in Amsterdam-ZuidOost heeft twee betrouwbare factoren. De bedrijvigheid op en rondom Schiphol is een van de grootste werkgevers voor de inwoners van dit stadsdeel. Goede tweede werkgever is het midden en klein bedrijf binnen het stadsdeel.
Als we dan ook kijken naar het positieve imago van het stadsdeel dan komt juist het diverse karakter van de inwoners en hun bedrijvigheid met stip op 1 te staan. Ondanks wollige beleidsplannen en verkeerd ingezette subsidiemogelijkheden worden geslaagde ondernemers voral tegengewerkt.
En als ik dat dan heb opgeschreven ga ik thuis maar een kop koffie zetten. Zo aan het einde van een werkdag is er jammer genoeg weinig tot geen horeca beschikbaar om zo na het eten rustig nog een kop koffie te drinken. Ondanks alle goede bedoelingen met nota’s voor winkelcentra, ondernemersklimaat of horeca.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

