Kunstplanten, Daniela Bershan

Kunstplanten, Daniela Bershan
In het CEC-gebouw heeft Daniela Bershan in het voorjaar een kunstwerk gemaakt. Jammer genoeg heb ik nooit de moeite genomen om te gaan kijken. Terwijl de vernietigende kritieken van Henno Eggenkamp daar toch ook een reden voor zijn geweest. De uitleg van de kunstenares maakte later veel duidelijk.
Met een computergestuurde installatie uit de modernste glastuinbouw zijn er in gebruikte PET-flessen en PVC-folie groenten en kruiden aangeplant. Met computers is dan de hoeveelheid water en voeding te regelen. Een pracht idee de groenten en kruiden in de Nederlandse tuinbouwkassen worden ook zo gekweekt.
Jammer genoeg gaat er in het CEC van alles mis. Indertijd zijn te enthousiast maar ook gedwongen teveel functies in een gebouw gepropt. Een gedwongen samenwerking mislukt vooral. En tegengestelde belangen werken slecht samen. Het bestuur en het beheer van een complex gebouw als het CEC is dan ook iets meer dan een makkelijk verkregen betaald baantje!
De conflicten tussen de verschillende gebruikers van het gebouw worden niet opgelost. Tegengestelde belangen worden alleen maar verscherpt. En de mooie mogelijkheden van het gebouw blijven onbenut.
Voor de bewoners van de prachtige appartementen is de lawaaioverlast nog steeds een inbreuk op hun woongenot. De problemen tussen te betalen erfpacht en de gebruikte ESF-gelden zijn ook nog steeds niet opgelost.
De weggestopte vrouwen van het VEC kunnen hun activiteiten nog steeds niet goed uitvoeren.
Gelovige Bijlmerbewoners kennen het gebouw vooral van de goedkope onderhuur van hun eigen kerk.
Bezoekende rolstoelers en scootmobielers worden nog steeds op allerlei manier tegengewerkt.
En in deze onvolledige lijst van problemen in het rondom het CEC-gebouw dus ook de moedwillige sabotage van een leuk, groen en duurzaam Kunstproject! De stroom uitschakelen en het water afsluiten is ongepast. Daniela niet informeren bij calamiteiten is ook niet netjes.

Of het bestuur en de beheerders van het CEC-gebouw hier lering uit zullen trekken? Ik betwijfel het !!!Aan de inzet en de goede intenties van Daniela Bershan van het Kunstproject Hanging Gardens of B heeft het in ieder geval niet gelegen. Als opmaat voor een tweede Floriade in ons stadsdeel is het helemaal beschamend dat dit project is mislukt.

http://www.ceczo.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

