Licht op muizenissen

Licht op muizenissen

In de donkere wintermaanden ben ik niet op mijn best. Grauwe luchten zijn niet mijn meest geliefde uitzicht. Toch kan ik juist door de sombere wintermaanden meer genieten van de zonnige dagen. Koude doet mij verder weinig en warmte hoeft voor mij niet. Des te meer kan ik genieten van de dieren in mijn wintertuin. Dit jaar heb ik nog geen muizen naar het vogelvoer zien kruipen. Wel heb ik deze winter een mol die door mijn voortuin wroet. Hoewel mijn buren een grote stevige hond hebben komt er bij hun regelmatig een muis naar binnen gelopen. Bij mij in huis komen er geen muizen een winterverblijf betrekken. Ook al staat er geregeld een buitendeur open.

Jaren terug werd gesproken over vleesetende muizen in het Centrum van Amsterdam. Rondom fastfood zaken zouden de muizenpopulaties vooral op de vleesresten afkomen. Op school leerde ik dat het gebit en de leefwijze van muizen bij knaagdieren hoort, zaden en enkele vruchten verzamelen en etend. In de praktijk blijkt dat knaagdieren soms ook op jacht gaan naar insecten, wormen en larven. Het opeten van de resten van een broodje burger past daar goed bij. Bij mij thuis is er al enige tijd geen vlees meer te vinden. En misschien is dat de reden dat er ’s winters geen muizen naar binnen trekken?

Voor velen zijn muizen vieze en schadelijke beesten. Vreemd want bij het goed bekijken van hun levenswijze is te zien dat zij zich regelmatig poetsen. En over het overbrengen van vervelende ziekten, als Salmonella, ziekte van Weil of het leakyvirus lees je vaak wel iets, maar hoor je weer weinig van. Een huismuis hoeft voor mij ook niet. Al heb ik wel kleine Djoengaarse hamsters in een afgesloten bak gehad. Hoewel het hand tamme beestjes zijn heb ik vooral veel gekeken naar het beestje. Het aanraken gebeurde alleen maar bij het verschonen van de leefbak. Vies vind ik knaagdieren, muizen of hamsters, niet. Juist het wassen en het gebruik maken van een vaste urineplek komt bij mij schoon en verzorgd over.

Muizenissen over muizen in huis heb ik dan ook niet. En de scharrelende muizen in de tuin geven mij en de buurtkatten alleen maar plezier. Maar de grauwe luchten van de wintermaanden doen mij wel minder goed. Welke muizenissen daardoor in mijn onderbewuste optreden is mij niet helemaal duidelijk. Maar vanaf vandaag gebruik ik ’s morgens een lichtbad van een zonlamp. Ik ben benieuwd welke uitwerking dat geeft op mijn winterstemmingen.

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

