Maria ?!? Montessori

Maria ?!? Montessori

Opgroeiend in Son heb ik af en toe een Maria-verering meegemaakt. Moeders en Maria’s werden in allerlei toonaarden door de buren vereerd. Het Wees Gegroet Maria heb ik op de kleuterschool zelfs uit mijn hoofd geleerd en opgezegd. En terwijl anderen een kaarsje opstaken bij een Mariabeeld in een klein kapelletje langs de weg heb ik meegekeken. Een diepere betekenis heeft dit nooit voor mij gehad en/of gekregen. Wel heeft het gemaakt dat mijn boekenkast vol staat met boeken over godsdiensten en religies. Ook praat graag ik met gelovigen in mijn omgeving over hun geloofsbelevenis. Kerkdiensten en andere religieuze bijeenkomsten bezoek ik weer niet. Maar een zoektocht naar de achtergrond en betekenis van de Mariaverering maak ik regelmatig. Voor sommigen zullen nu denken dat ik het ware geloof nog wel zal vinden. aan anderen leg ik uit dat ik geen enkele religieuze beleving heb.

Dit schooljaar werk ik op een Montessorischool. De opmerking:” Maria zegt,” heb ik dan ook regelmatig gehoord. Mijn nieuwe zoektocht is nu naar de diepere betekenis van het Montessori-onderwijs. Met de wetenschap dat Maria Montessori zich vooral met het jongere kind heeft beziggehouden en veel heeft onderzocht, beschreven en heeft vast gelegd voor de basisscholleerlingen. Voor de pubers en het Voortgezet Onderwijs is de zoektocht naar Montessori-onderwijs nog steeds gaande. Het positief, stimulerend en motiverend benaderen van de leerling spreekt mij erg aan. Maar welke werkvormen en leermiddelen daar nu precies bij horen is mijn leerweg.

Basisuren, leergebieduren, KeuzeWerktijd-uren en leergebiedruimten begin ik een klein beetje te begrijpen. De uitleg dat een kind het beste leert met alle zintuigen vind ik geweldig, maar zie ik nog niet terug in mijn eigen school. Als plantenliefhebber wil ik proberen de kleuren en geuren van planten het leergebied Natuur binnen halen. Mijn bedoeling is om een klein kruidentuintje/rekje te construeren. Mijn nieuwe school heeft haar lokalen boven een klein winkelcentrum dat gespecialiseerd is in ongezond voedsel. Keuzeopdrachten over alle E-nummers in Energydrinks, snoepgoed en snacks zijn er al genoeg. Maar de beleving van gezond en lekker eten is door allerlei oorzaken steeds verder van ons af komen te staan. Jammer want er is niet zo lekker als een geurend blaadje groen als luchtverfrisser, smaakversterker, kruidenthee of eetbord decoratie. En dat laatste zal Maria Montessori vast met mij eens zijn.

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s