Met verbazing loop ik langs het nieuwe winkelcentrum de Kameleon

Met verbazing?

De kopse kant van het nieuwe winkelcentrum de Kameleon heeft een rijtje fastfoodzaken gekregen. Gezamenlijk proberen een handvol ondernemers hun eigen brood te verdienen. De kwaliteit van hun eten is vooral veel van hetzelfde vet en ongezond. Of dat de reden is dat er meer personeel dan klanten zijn betwijfel ik weer. Een tiental klanten komen meestal dagelijks langs. En ’s morgens vroeg waait de afvalberg elke voorbijganger tegemoet.

Elders heb ik voorgesteld dat het overtallige personeel na sluitingstijd even de troep voor de zaak opveegt. Veertig omwonenden hebben hier positief op gereageerd. Als de mensen van en naar het nieuwe metrostation Kraaiennest lopen waden zij door de afvalbergen van de slechtlopende fastfoodzaken. En dat is een  slechte reclame voor de buurt en het winkelcentrum.

Over het aantal fastfoodzaken is niet echt nagedacht. Ik heb het idee dat alleen de lengte van de gevel bepalend is geweest. Ik voorspel dan ook dat niet elke ondernemer het gaat redden. De rommel voor de deur zal daarbij zeker niet meewerken met het aantrekken en vasthouden van klandizie.

Met verbazing zie ik nu dat er zelfs bedrijfsafval mee waait met de weggegooide rotzooi van de klanten.

Ik ben een groot voorstander van het ondergrondse metrosysteem. En dan bedoel ik niet het Openbaar Vervoer, maar het afvalinzamelingssysteem. Als er genoeg inzamelinspunten zijn. En dat is eenvoudig te berekenen door het Milieutechnisch bedrijf. Dan kunnen de bewoners altijd hun afval kwijt. Als er bij de inrichting van de openbare ruimte rekening wordt gehouden met de omgeving dan kunnen er voldoende prullenbakken staan. En als er dan ook nog op tijd even een extra bezem tegen het rondwaaiende vuil wordt gebruikt krijgen wij en houden wij een schone buurt.

De overheid heeft waarschijnlijk met de branchering van het Winkelcentrum een vergissing gemaakt. De inrichters van de openbare ruimte hebben ook onvoldoende gekeken naar de te verwachten afvalstromen. En die enkele viespeuk die niet weet wat een afvalbak is zal daarbij nooit veranderen.

Maar ik blijf benieuwd naar de reactie van de ondernemers op de terugkerende en blijvende afvalberg bij de ingang van hun slechtlopende zaken …..

Ik laat mij graag verbazen!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, eten en drinken, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

