Mijmerend wegdoezelen en wakker worden met Lilian Peters

Mijmerend wegdoezelen en wakker worden met Lilian Peters

Vorig jaar kondigde ik een winterslaap aan. En af en toe ontwakend ben ik min of meer regelmatig onregelmatig gaan bloggen. Mijn laatste onderwerpen heb ik meer in mijn werk gevonden. Terwijl ik eerder vooral dichter bij huis om mij heen kijkend beschreef wat er in mij opkomt. Voor velen komt de tijd van bezinning er weer aan. En opeens ben ik mij er van bewust dat ik nauwelijks over feesten en hoogtijdagen schrijf. In mijn eigen leven ga ik vooral voorbij aan speciale momenten. En toch probeer ik elke dag een bijzondere dag te maken. Misschien dat ik daarom juist in de slaapstand terecht kom als anderen uitpakken met grootse maaltijden en uitbundige samenkomsten.

Het egelhuis in mijn tuin is nog steeds niet bewoond. Wel zijn een aantal vluchtelingen in een naburige parkeergarage verzameld. Het vogelvoer wordt af en toe door een ingeburgerde exotische roodbandparkiet gegeten. En in het nieuws is er veel ophef over opengaande grenzen voor Oost-Europese mensen. Sinds kort deel ik mijn voordeur met een dakloze en hoor ik vooral over komende ontslagen.

In een gesprek met Lilian Peters komt het internationale van Amsterdam-ZuidOost ter sprake. In het Midden Oosten, Pakistan, Afghanistan, Sudan en Darfur heeft zij gewerkt. En hier heeft zij gesprekken gevoerd met groepen vrouwen. Ver weg en dichterbij ziet zij dat voor oudere vrouwen, de grootmoeders, de persoonlijke beleving van godsdienst en religie belangrijk is. Maar ook dat het ontwikkelen van een eigen identiteit voor de jeugd, de kleinkinderen / de pubers, van belang is. Juist in Amsterdam-ZuidOost lopen deze processen door elkaar heen. Een veilige woonomgeving in verre landen is eerder het werkgebied van Lilian Peters geweest. Na een opmerking van mij vult zij meteen aan dat goed onderwijs onderdeel moet zijn van die veilige woonomgeving.

Lilian Peters heeft als fundraiser met diverse projecten te maken gehad. Haar energie en enthousiasme heeft zij ook gebruikt voor het opzetten en realiseren van veel projecten. Na 25 jaar reizen is zij weer terug in de Bijlmer gekomen. Voor de verkiezingen van de bestuurscommissie in Amsterdam-ZuidOost heeft zij zich kandidaat gesteld voor GroenLinks. Wat een bestuurscommissie voor mij gaat betekenen weet ik nog niet. Wel weet ik dat mijn idealen bij GroenLinks op stadsdeelnivo en bij de gemeenteraad in goede handen zijn.

Het enthousiasme over de mogelijkheden in ons stadsdeel en haar bewoners deel ik met Lilian Peters. Al mijmerend en wegdoezelend ontdek ik veel overeenkomsten tussen de dieren en de mensen in mijn directe omgeving. Een warm huis, een veilige omgeving en voldoende eten is voor iedereen belangrijk. In de bestuurscommissie zal Lilian Peters zich in ieder geval gaan inzetten voor dat warme huis, de veilige woonomgeving en voldoende eten voor iedereen. Voor sommigen een feest voor anderen een normale zaak.

Lilian Peters zal de lokale politiek in ieder geval ook wakker schudden en duidelijk maken dat er nog veel verbeterd kan en moet worden in Amsterdam-ZuidOost!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

