Nationale Boomfeestdag, een persoonlijk verhaal van Rob Alberts

Nationale Boomfeestdag, een persoonlijk verhaal van Rob Alberts

Tijdens de Floriade van 1982 heb ik elk weekend over het Floriade terrein bij de Gaasperplas rondgelopen. Met speciale, nieuwe planttechnieken is het Floriade terrein toen opgeplant met zware, dikkere en grotere bomen. Maar aan de rand van het terrein stonden toen en staan nu nog oudere bomen. Bij de historische boerderijen langs de provinciale weg staan ook nu nog bomen van rond de vorige eeuwwisseling. Lopend over de Floriade was ik mij er nog niet van bewust dat ik later in de Bijlmermeer zou gaan wonen en dat het Gaasperpark mijn achtertuin zou worden.

In 1988 ben ik in de flat Echtenstein komen wonen en volgde ik nog een deeltijd-opleiding. Voor deze opleiding liep ik in 1989 bij Boerderij Langerlust naar binnen. Het kantoor van de dienst Beheer Openbare Ruimte was daar toen gevestigd. Voor mijn opleiding wilde ik graag een afstudeerscriptie schrijven over bomen en het bomenbeheer rondom mijn flat. De sfeer op het kantoor staat mij nog goed voor ogen. Met liefde voor alles wat groeit en bloeit in Amsterdam-ZuidOost werd binnen de beperkte middelen groenbeleid en beheer ontwikkeld en uitgevoerd. Door het snelle groeien van het stadsdeel en een kleine kantoorbezetting ontbraken echter actuele kaarten en verdere correcte gegevens van het bomenbestand.

Het kantoor van de dienst Beheer Openbare Ruimte is uiteindelijk naar het stadsdeelkantoor verhuisd. Op de bovenste verdieping van het stadsdeelkantoor zitten nu de beleidsmakers samen met de groenbeheerders. Het uitzicht over Amsterdam-ZuidOost vanaf de bureaus is gigantisch. En de moderne ict-middelen maken dat nu perfecte digitale kaarten beschikbaar zijn. Van elke boom in het stadsdeel is nu de juiste naam, de plantdatum en het beheer in de computers terug te vinden.

Oorspronkelijk was de boerderij een van de vele melkvee boerderijen aan de rand van de drooggelegde Bijlmermeer. Uiteindelijk is Boerderij Langerlust ( http://www.langerlust.nl/ ) eerst een leerwerkbedrijf van het Sociaal WerkVoorziening Pantar geweest en wordt het  binnenkort geexploiteerd door de Colour Kitchen ( http://utrecht.thecolourkitchen.com/nl/nieuws De Boerderij heeft in de tijd dus een andere functie gekregen. Maar de Monumentale bomen bij de ingang aan de provinciale weg staan er nog steeds! Halverwege een rondje Gaasperplas geniet ik in de zomer regelmatig op het terras van de boerderij van een kop muntthee uit de kruidentuin met een lepeltje honing van de bijenstal. Maar altijd loop ik even naar de schaduw van een prachtboom.

In 2007 ben ik als bewoner gevraagd om lid te worden van de Advieswerkgroep Monumentale Bomen in Amsterdam-ZuidOost. Door de werkgroep is in 2009 een Lijst met Monumentale bomen en een schaduwlijst van Monumentale Bomen aan het Dagelijks Bestuur en de Stadsdeelraad aangeboden. Natuurlijk is het altijd moeilijk kiezen, maar ik wil vandaag mijn favoriet bekend maken. Aan de Provincialeweg 24 te Driemond bij de oorspronkelijke ingang van Boerderij Langerlust staat een prachtige volgroeide Rode Beuk, Fagus sylvatica Atropunicea. In het bomenboek van Amsterdam-ZuidOost staat dat de boom in 1925 is aangeplant en dat er een Cultuurhistorische waarde en een grote Belevingswaarde aangegeven wordt.

Een treurbeuk Fagus sylvatica atropurpurea Pendula bij Hofgeest is in 2003 aangeplant als herdenkingsboom voor de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1873. Deze boom heeft voor anderen weer een grote emotionele waarde. Maar de Rode beuk aan de provinciale weg in Driemond blijft voor mij speciaal! Alle bomen rondom mijn oude flat Echtenstein hebben jammer genoeg moeten wijken voor de bouw van een klein laagbouwwijkje met te smalle stadsstraatjes, parkeerplaatsen en hele kleine stadstuintjes.

Met de eerste link die ik geef is het boek Monumentale bomen in Amsterdam-ZuidOost te vinden. Maar ook kunt u daar het aanmeldingsformulier vinden om een nieuwe Monumentale Boom in Amsterdam-ZuidOost aan te melden. En wie weet komt uiteindelijk de boom die vandaag op Nationale Boomfeestdag wordt aangeplant in de toekomst op de lijst Monumentale bomen.

http://www.zuidoost.amsterdam.nl/natuur-milieu/recreatie/artikelen/monumentale-bomen/monumentale_bomen/

http://www.boomfeestdag.nl/nieuws/2013/07/10/boomfeestdag-12-maart-2014-kiezen-voor-bomen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Boomfeestdag

http://www.beleven.org/feest/nationale_boomfeestdag

http://www.bomenstichting.nl/monumentale-bomen.html

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Driemond, Natuur, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nationale Boomfeestdag, een persoonlijk verhaal van Rob Alberts

  1. Pingback: Herinneringen aan Weesperkarspel | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

