Nieuwe woorden uit een oude taal. De E-buurt in de Bijlmermeer

Nieuwe woorden uit een oude taal. De E-buurt in de BijlmermeerHoewel geen Moslim het mij kan of wil uitleggen, komt het woord alcohol uit het Arabisch. Een van de vroege Arabische wetenschappers heeft de stof alcohol ontdekt en van een naam voorzien. Feitelijk zijn de eerste twee letters AL het lidwoord. Alleen dat hebben wij Nederlanders nooit begrepen en dus gekoppeld aan het woord cohol. Dit is eigenlijk kool nodig om te destilleren en dus om alcohol te maken.
Gisteravond vertelde Milly Jantjies mij dat Edumbe eigenlijk Dumbe is. De E voor het woord is weer een lidwoord. Dumbe is een berg en dorp vlakbij Paul Pieterburg in Zuid-Afrika. En Amadumbe is weer een lekkere wilde aardappelsoort uit deze streek. Een aardappelgerecht mee etend op het adres Edumbe 9 maakt deze uitleg helemaal leuk.
Op de plek van mijn oude flat Echtenstein is een klein wijkje terug gebouwd. De straatnamen hier beginnen allemaal met een E. Op de plattegrond van Amsterdam-ZuidOost is te zien dat met de klok mee alle straatnamen beginnen met een letter van het alfabet. Op de hoofdwegen worden alle automobilisten dan ook op weg geholpen met grote verkeersborden naar bijvoorbeeld de E-buurt. en daar vind je dan alle straatnamen beginnend met een E bij elkaar. Een electronische DomDom is dus niet nodig om de weg te wijzen. Alleen het lezen en begrijpen van de verkeersborden is noodzakelijk.
Een paar straatnamen in de E-buurt springen er voor mij uit. De uitleg van Milly Jantjies wil ik hier graag vertellen. Haar uitspraak in haar moedertaal het Afrikaans is helemaal geweldig. Maar dat kan ik hier niet weergeven.
Ekopa is Kaapstad. Dit is de hoofdstad waar de regering elk half jaar zetelt. Zuid-Afrika heeft een constructie zoals onze reizende Europese hoofdstad.
Egoli betekent stad van goud. En is de bijnaam van Johannesburg. Deze stad is de economische hoofdstad van Zuid-Afrika.
Emanzana betekent helende waters. En is de naam van een zwavelbron vlakbij Johannesburg.
Meerdere malen heb ik in de Amsterdamse deelraad aangegeven dat het zinvol is om een eenvoudig boekje met de straatnamen uit het stadsdeel samen te stellen. Bij het inschrijven van nieuwe bewoners is dat een aardige geste. En geeft meteen de nodige uitleg  over de achtergronden van de straatnamen en de motivatie om deze naamgeving toe te passen. De notulen van de straatnamencommissies, hun opdracht en de hun motivatie van hun werk kunnen hier eenvoudig voor gebruikt worden.
Nu krijg ik van de bewoners uit mijn oude buurt alleen maar te horen dat hun straat vernoemd is naar een buitenlandse dierentuin. En bovenstaande geeft aan dat dit iets genuanceerder ligt. De betrokkenheid met de afschaffing van de apartheid in Zuid-Afrika en de noodzaak van een rijtje straatnamen beginnend met de letter E komen samen in de nieuwbouw op de plaats van de oude deels gesloopte flat Echtenstein.
De uitspraak en betekenis van deze nieuwe woorden zijn  een verrijking van de Nederlandse taal.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

