Ogen en oren open, Jelle Jan Dobgima VanderHoek

Ogen en oren open, Jelle Jan Dobgima VanderHoek
Terwijl ik binnenkom is Jelle ritmisch en zeer muzikaal op muziek aan het genieten. Ik als stijve hark ga rustig en vooral stil op een keukenstoel zitten. Maar Jelle benut alle ruimte in de kamer en keuken en geniet met volle teugen van de muziek en zijn lichaam. Zijn vader biedt hem aan om aan de draaitafel te gaan staan en zelf zijn muziek uit te kiezen en te draaien.
Prachtig is om te zien hoe een jongen opgegroeid met beeldschermen en toetsen borden naar de knipperende lampjes kijkt. Draaiknoppen worden voorzichtig omgedraaid. Aan/uit knoppen worden simpel ingedrukt. Maar wat te doen met schuifknoppen ??? En waar komt het geluid nu uit? Of nog erger waar wordt het geluid gemaakt.
Oorknopjes in je oren worden goed begrepen.
Met alle goede bedoelingen heb ik al twee oordoppen in mijn oren gekregen.
Zo’n grijze en kalende meneer mag nog niet gaan klagen over het volume.
Maar waar komt nu het geluid vandaan. En hoe wordt het volume geregeld? Schuifknoppen en pickup-naalden zijn toch echt van een andere generatie. Het gevoel voor muziek en bewegen is bij Jelle al goed ontwikkeld. Maar het bedienen van een draaitafel is nieuw. En waarom is er geen display om te zien wat de beat is. En waarom is er met de lampjes niet te zien waar op de vinylplaat een nummer of een drumsolo begint?
Jelle komt er wel. Met een vader die jaren met de meest beroemde musici heeft opgetrokken moet dat wel lukken. Zijn moeder heeft daarbij ook nog op veel dansvloeren gestaan.
Maar dat de vinylplaat de voorloper van een cd is en dat de naald de voorloper van een laseroog is, dat zijn technische begrippen die een kind van deze tijd eerst weer opnieuw moet ontdekken en ervaren.
Toch heb ik het idee dat Jelle niet alleen een goede performer zal worden.
Maar dat er ook een rasartiest en top-dj in dit muzikale mannetje zit!
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ogen en oren open, Jelle Jan Dobgima VanderHoek

  1. jumasy zegt:

    Grappig zo’n generatieprobleem met draaitafels en schuifknoppen, barbaarse begrippen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

