Oostindisch

Oostindisch

Als kind heeft mijn moeder mij vaak Oost-Indisch doof genoemd. Tja, echt luisteren naar mijn moeder heb ik eigenlijk nooit gedaan! Maar problemen met oren heb ik in die tijd nooit gehad.

In mijn klassen zitten wel weer regelmatig leerlingen met gehoorproblemen. Tegelijkertijd is de akoestiek in scholen beroerd. De meeste scholen staan middenin woonwijken veelal naast belangrijke drukke wegen. Het omgevingslawaai is dan ook weer vreselijk.
Ik heb les gegeven in moderne en monumentale schoolgebouwen. Ik heb zelf les gekregen in eeuwige noodgebouwen en nieuwe high tech gebouwen. En of het nu over oude, nieuwe, gerenoveerde of goed onderhouden schoolgebouwen gaat, een ding valt mij telkens weer op. De richtlijnen die er zijn om leerlingen binnen het onderwijs te houden worden nooit toegepast! Weer Samen Naar School (WSNS) is de afbraak van het Speciaal (Voortgezet) Onderwijs. Maar ook wordt er nergens opgepakt dat een leerling die extra zorg behoefd meer nodig heeft dan een gesprekje of een extra lesuurtje. Als dove en slechthorende heb je last van storende geluiden in het leslokaal en van omgevingslawaai.

Met long- en ademhalingsproblemen is een schone zuivere lucht natuurlijk van levensbelang. Een school gelegen aan drukke verkeersweg lijkt makkelijk. Maar de luchtvervuiling en lawaaioverlast zijn vreselijk.

 Rekening houden met noodzakelijke aanpassingen voor leerlingen met een beperking zijn noodzakelijk. Vreemd dat met de invoering van Weer Samen Naar School (WSNS) hier geen enkele aandacht voor is.

Adviezen van experts en (oud-)personeelsleden van het Speciaal (Voortgezet)  Onderwijs en klachten van leerlingen, ouders worden Oost-Indisch doof beluisterd ……

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

