Opborrelende gedachten, niet niks, drank in, op en bij de school

Opborrelende gedachten, niet niks, drank in, op en bij de school

Wandelend over een uitgestrekt heideveld bedenk ik opeens dat er op mijn vorige scholen een aantal leidinggevenden door drankgebruik in de problemen zijn gekomen. Een van mijn direct leidinggevenden gaf voortdurend aan dat hij graag met mij een stevige borrel wilde drinken. Door die borrel zouden wij dan een filosofisch gesprek over de (on-)mogelijkheden binnen het onderwijs voeren. Klopt ik denk graag na over meerdere onderwerpen. En door gebrek aan beweging en een voorliefde voor te veel eten krijgt de oppervlakkige kijker bij mijn buik het idee dat ik graag en veel drink.

Voor een andere directeur ging ik naar alle buitenschoolse vergaderingen en bijeenkomsten. De grotere beslissingen over financiele zaken, huisvesting en personeel kwamen dan voorbij. Met heel veel plezier kijk ik terug naar deze periode. Direct vanuit mijn lessen fietste ik naar de verschillende kantoren om de besprekingen bij te wonen. Voor iedereen was ik de vertegenwoordiger van mijn school. Diezelfde directeur is vanwege zijn drankgebruik uiteindelijk wel op non-actief gezet.

Bij een derde leidinggevende kreeg ik soms voor de eerste pauze al een sms-je. Wanneer ben je klaar, we moeten even een snelle borrel drinken. En ook hier is deze man eerst op non-actief en uiteindelijk zijn baan kwijtgeraakt.

Heb nu niet het idee dat ik nooit drink. Soms drink ik met heel veel plezier een Duvel en zelden een malt whisky. Maar over het algemeen drink ik vooral koffie, heel veel koffie. De borrel ter afsluiting van het een of ander is niet aan mij besteed. Liever eet ik met fijne mensen op een rustige plek.

Gesprekken met leidinggevenden voer ik graag met een heldere agenda in een duidelijke gesprekkencyclus. De ervaring leert dat ik per email een uitnodiging krijg. Welke gespreksonderwerpen er besproken gaan worden moet ik meestal zelf vragen. En om helemaal zuur te schrijven; mijn onderwerpen en wensen passen nooit in het gesprek. Bovendien is de werkdruk bij leidinggevenden in het Onderwijs zo groot dat een georganiseerd gesprek nooit op tijd begint. Dat ik op elke afspraak minimaal 5 minuten te vroeg ben is mijn gewoonte. En dat een gesprek met een leidinggevende door telefoon of iemand die snel toch nog naar binnenkomt is eerder regel dan uitzondering. Dit opschrijvend merk ik dat ik van leidinggevenden niet altijd evenveel respect krijg.

Het heideveld waarover ik wandel ligt naast een donker dennenbos. En op sommige stukken heide ligt verkoelend zacht aanvoelend zand. Door de tijd zijn de kleinere zandkorrels door de wind geerodeerd. De helder blauwe lucht boven mijn hoofd en de warme zon zijn rustgevend. Mijn gedachten zijn dat niet. Maar op een terras aangekomen drink ik weer een koffie. Terwijl ik overdenk of ook ik vermalen word door de tijd dat ik nu in het onderwijs werk.

Of de nieuwste campagne tegen alcoholgebruik door jongeren werkt weet ik niet. En of mijn koffiegebruik nu zo gezond is weet ik ook niet. Wel bemerk ik bij sommige leerlingen het verdriet door de alcoholproblemen bij hun ouders thuis. Een ieder heeft zijn eigen vergif, maar alcoholgebruik is in veel gevallen een dodelijk vergif.

https://www.nix18.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

