Ouders, kinderen en een mentor

Ouders, kinderen en een mentor
Met mijn tas over de schouder loop ik al richting mijn fiets om naar huis te gaan. De meeste kinderen van mijn mentorklas staan nog voor de school over van alles te praten en te lachen. Een collega vraagt of ik nog even naar de zorgcoordinator wil lopen. Boven aangekomen vraagt de zorgcoordinator wat het het verhaal is van Juliette G. Gelukkig krijg ik ook even een pasfoto te zien.
Een verdrietig verhaal komt  uit mijn geheugen boeven drijven. Veel verzuim, slechte en ontbrekende cijfers en een lange eindvergadering. De mentor van Juliette geeft eerst aan dat er waarschijnlijk thuis geslagen kan worden met deze rapportcijfers. En daarna wordt uitgelegd dat er vervelende ziektes geconstateerd zijn bij eerst moeder en daarna een zuster. En vaag herinner ik mij dat er ook een slepende echtscheiding aan de hand is.
Buiten de norm als bespreekgeval krijgt Juliette het voordeel van de twijfel en mag zij toch over. Maar meteen begrijp ik beter dat veel kinderen bij elkaar steun en gezelligheid zoeken in en rondom de school!
’s Avonds kijk ik weer naar een prachtige foto van Charles aan de muur bij een van mijn vrienden. Tot 3 keer toe heeft zijn moeder hem met niets achter gelaten. Familie- en geldproblemen maakten dat moeder zonder na te denken met de noorderzon is vertrokken. Volgende week komt Charles op bezoek en kan ik met hem kennismaken. Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat en vooral wat zijn verhaal is met zo’n lastige jeugd.
Dit jaar ben ik weer een mentor van een klas. Ik geniet van het plezier en de energie van mijn leerlingen. Mijn insteek is dat ze allemaal een 8 halen voor mijn vak en dat ze straks overgaan naar de volgende klas.
Maar of dat zal lukken ???
We zijn nu nog samen aan het onderzoeken wat ons eerste klassenuitje gaat worden.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

