Postzegels en puzzelstukjes, Amsterdam-ZuidOost

Postzegels en puzzelstukjes, Amsterdam-ZuidOost

Mijn kritiek op de stedelijke vernieuwing wordt met elk nieuw gepresenteerd en/of gerealiseerd bouwplan weer bevestigd. Na mijn laatste bezoek aan Echtenstein krijg ik bij toeval een bewonersbrief in handen voor de huidige bewoners van Echtenstein. Op een klein kaartje wordt met rechte lijnen het laatste overgebleven stuk speelgroen opgedeeld in kleine smalle en korte straatjes voor een volgend bouwplan.

Aan deze straten zijn natuurlijk parkeerplaatsen getekend. Vreemd genoeg zijn de aanwezige parkeergarages verdwenen. De parkeergarages hebben een paar jaar geleden een facelift ondergaan. En voor die facelift is een mooie architectuurprijs uitgereikt. Vanwege die facelift of door de architectuurprijs zijn een aantal kleine bedrijven gevestigd in de parkeergarages. Maar ook een aantal bewonersinitiatieven en kerken maken gebruik van een aantal ruimten in de parkeergarages. Waarschijnlijk wordt er vanuit gegaan dat de startende ondernemers de huidige crisis niet zullen overleven. En bewonersinitiatieven van oude zittende bewoners moeten weer wijken voor nieuwe bewoners.

De toekomstige bewoners worden natuurlijk weer lekker gemaakt door het aanwezige groen. Maar de goede verstaander weet natuurlijk dat er van het groen minder dan niets overblijft.

Het lijnenspel van de straten, stoepen en verdwijnende fietspaden volgend sta ik even stil bij dit gebied. En meteen voorzie ik problemen. Voor de lokale bestuurders is het omlaag halen van de dreven een eerste prioriteit. Auto’s tegen de voordeur geparkeerd is het grote doel. Uitlaatgassen van de buurman door de brievenbus of het keukenraam lijkt wel het doel te zijn. En anders is  het verdwijnen van een autovrij groenstrook rondom de woonhuizen van kinderrijke buurt het doel. Een smalle groenstrook waar de speelwerktuigen voor de kinderen grotendeels van zijn wegbezuinigd is wat er nog rest van een kindvriendelijke woon- en speelomgeving.

Maar ook de oude en nieuwe hoogtelijnen verbazen mij. Juist bij de aansluitingen van wegen, trottoirs en plotseling verdwenen fietspaden gaat het mis. Ik noem dit altijd postzegels die willekeurig op een envelop geplakt worden. Maar ondanks mijn herhaalde uitleg begrijpen de verantwoordelijke lokale bestuurders dit niet. Ik wil nu een andere vergelijking maken. Een kind dat nog moet leren puzzelen, gaat soms onvoorzichtig aan het werk. Zonder te kijken naar het totaalplaatje worden niet passende puzzelstukjes hardhandig op een plaats gedrukt. Zo’n slecht gemaakte puzzel heeft dan altijd her en der opstaande randjes.

En aan die opstaande randjes zijn de nieuwbouwwijkjes in Amsterdam-ZuidOost te herkennen. Zonder te kijken naar de zeer beroerde manier van bestraten vallen regelmatig opengevallen goten of onnatuurlijke drempels te zien tussen de verschillende nieuwbouwprojectjes. Ik heb hoogteverschillen van meer dan 1 meter gemeten tussen 2 nieuwbouwprojecten. En een gat van minstens een halve meter voor de uitgang van een sporthal. Om maar te zwijgen over de kleurverschillen van de gebruikte bestratingsmaterialen.

Zonder totaal overzicht wordt Amsterdam-Zuidoost een verzameling ongesorteerde postzegels in een waardeloos verzamelalbum. Maar ook zonder totaal visie is de gehele puzzel een verzameling van niet passende puzzelstukjes van meerdere verschillende puzzels. Een goed voorbeeld voor stedebouwkundigen van hoe het niet moet.

http://www.vernieuwdebijlmer.nl/bijlmer11/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

