Postzegels verzamelen of het nieuwe bouwen in de Bijlmermeer

Postzegels verzamelen of het nieuwe bouwen in de Bijlmermeer
Postzegels, sigarenbandjes en suikerzakjes, ik heb het allemaal gespaard. Eerst is natuurlijk alles welkom. Veel lijkt eerst goed en mooi. Beschadigd of niet maakt dan ook nog niet uit. Maar uiteindelijk is het zaak om te kiezen. Wat ga je precies sparen en hoe wordt het verzameld en bewaard.
Tijdens mijn opleiding is ontwerpen een belangrijk onderdeel geweest. Ruimtes en sferen creeren is een echt vak. Niet iedereen kan dat. Een van de meest duidelijke kritieken tijdens deze lessen en bij het beoordelen van de opdrachten heeft te maken met het verzamelen van postzegels. En dan vooral op de eerste kinderachtige wijze waarop en kind een verzameling begint. Een goed ontwerp kenmerkt zich door de samenhang. Een goed ontwerp is niet de optelsom van de verschillende onderdelen maar straalt een visie uit. De opmerking; een typische postzegelverzameling was dan ook geen compliment!
Wandelend en fietsen door de vernieuwingsgebieden van de Bijlmermeer krijg ik toch het idee van een mislukte postzegelverzameling. Samenhang tussen de verschillende woonwijkjes is ver te zoeken. En een visie kan ik al helemaal niet ontdekken.
Kijkend naar de rafelranden van de bestratingen valt meteen op dat er op de tekentafel niet verder gekeken is dan het te ontwerpen woonwijkje. En de aannemer heeft daar weer een klein stukje van af gehaald. Kijkend naar de gevels valt op dat er vooral gebruik is gemaakt van eerder gebruikte ontwerpen en mallen uit achterhaalde vinexwijken. Hoewel het de Vernieuwing van de Bijlmermeer heet is op geen enkele manier te ontdekken dat de architecten vernieuwende ideeen hebben toegepast.
De oude Bijlmermeer kenmerkte zich door een visie. De nieuwe Bijlmermeer laat vooral het ontbreken van visie zien bij de ontwerpers en bestuurders.  Ontwerpen is meer dan postzegels in een verzamelband stoppen! Projecten als Mi akoma di color, mi-oso en droomzone ten spijt.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

