Projectonderwijs: Nieuwe energie, windenergie

Projectonderwijs: Nieuwe energie, windenergie

Met een aantal collega’s zijn we een vakoverstijgend project aan het bedenken. Economie wordt het hoofdvak. Maar ook de vakken Biologie, Aardrijkskunde en Geschiedenis moeten een plekje krijgen in het project.

In de tijd van de Gouden Eeuw hebben wij zo’n 200 jaar aan turfwinning gedaan. Turf zorgde voor onze verwarming. Turf, een goedkope en makkelijke brandstof bijna overal in Nederland verkrijgbaar.

In de vorige eeuw hebben wij in Zuid-Limburg steenkolen uit de mijnen gehaald. Steenkolen, minder makkelijk verkrijgbaar maar wel gratis in onze bodem aanwezig.

De laatste 50 jaar hebben we in Groningen Aardgas naar boven gepompt. Aardgas, makkelijk winbaar en gratis onder onze voeten aanwezig.

Turf, steenkolen en aardgas hebben we niet meer of het is veel te duur om het te winnen. Maar gratis energie hebben we nog steeds!

Door de eeuwen heen hebben wij Nederland gemaakt. Juist op de natte ondergelopen gebieden wonen en werken wij nu. En nu zijn er weer grootse plannen. Voor de kust kunnen we een lang en smal eiland bouwen. En op dat nieuwe stukje Nederland kunnen dan grote windmolens gemaakt worden. Aan de kust waait het bijna altijd. Met de grote windmolens kunnen we weer gaan oogsten.

Denemarken gaat ons hierin voor. In Denemarken wordt m.b.v. windenergie meer elektriciteit gemaakt dan wat de Denen zelf gebruiken. In het rijtje van turf, steenkolen en aardgas, is gratis zeewind een mooie aanvulling.

Voor biologie mogen de leerlingen in viertallen gaan onderzoeken welke nieuwe kansen er zijn voor de planten en dieren op een groot eiland vol met windmolens.

Welke zeevogels zullen er gaan broeden, welke planten zullen er gaan groeien,welke zeevissen zullen in de luwte van het eiland gaan schuilen bij storm, of welke zeevissen zullen juist naast dit eiland gaan om te paaien. Nieuwe kansen voor de natuur zoals die al meer dan 2000 jaar in Nederland ontstaan door de landaanwinning door Nederlanders.

Gaat het worden zoals onze waddeneilanden, of wordt het zoals onze lange kustlijn van Noord- en Zuid-Holland, of wordt het zoals de Delta van Zeeland? Zeedennen, Duinroosje, Duindoorn, Wilde kamperfoelie, Helmgras, Zeekraal, Lamsoor, Zeewieren, Zeerobben, Haring, Meeuwen, Zeesterren, Mosselen, Oesters, Alikruiken of Konijnen kunnen gaan groeien en leven op en rondom deze nieuwe extra kustlijn. Sommige kunnen we gaan oogsten en eten, zoals we dat al veel langer doen. Wat is de economische waarde van deze planten en dieren? En andere planten en dieren beschermen juist onze kustlijn tegen de overstromingen bij stormen en vloed. Maar er zijn ook planten en dieren die onze kust juist weer afbreken of kwetsbaar maken. De tijd kan het ons leren.

Maar dat het een leuk project voor onze leerlingen wordt, waar ze veel van kunnen leren, dat weet ik zeker!

Voor de biologie kan er gekozen worden uit het maken van: een geschreven werkstuk, een youtube filmpje of een powerpoint presentatie over een plant of dier naar keuze. Hoe ziet de plant of het dier eruit, van binnen en van buiten, hoe leeft het, waar voedt het zich mee, hoe is de voortplanting, waar komt de plant of het dier nu al voor in Nederland, hoe lang komt de plant of het dier al voor in Nederland, en wat is het economische nut of wat is de economische schade van de plant of het dier. Welke dieren hebben last van de ronddraaiende molenwieken en/of het lawaai van de molens.

De biologiedocenten helpen natuurlijk tijdens deze projectweek. Maar het is de bedoeling dat er veel, heel veel zelf gedaan wordt door de leerlingen. Zelfstandig werken en werken in groepjes is dus een belangrijk onderdeel van deze projectweek.

Gratis energie, nieuwe energie en nieuwe natuur, Nederland heeft er alle mogelijkheden voor.

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s