Rood stoplicht voor luchtvervuiling door auto’s

Rood stoplicht voor luchtvervuiling door auto’s

Een lieve jongedame vertelt mij dat zij echt niet zonder haar rode auto kan. En met een aantal andere vriendelijke dames zit ik te praten over een stop voor auto’s. Tja, als je je geld verdient door het hele land is makkelijk en snel vervoer natuurlijk belangrijk. Maar als je met kinderen in een stad woont is schone lucht weer erg belangrijk. Om mij heen zijn de laatste jaren bijna 10.000 woningen met een parkeerplek gebouwd.

En als er geen plek of geld voor de parkeerplaats was, wordt er nu in de voortuin geparkeerd. Als je aan deze mensen vraagt waarom zij hier een huis hebben gekocht is het antwoord simpel. Het vele groen en de schone lucht is de reden om hier te komen wonen. Wel komen er steeds meer bordjes met een simpel verzoek. Wilt u parkeren met de achterkant van uw auto naar de weg toe. Bij het inparkeren en wegrijden komen de uitlaatgassen de keuken en slaapkamer binnen waaien. En dat wordt toch minder plezierig gevonden. De halte van de bus of metro is bij alle woningen binnen loopafstand. De grootste afstand is 500 meter.

De huisartsen geven in hun statistieken aan dat het aantal kinderen met longproblemen gestaag stijgt. De luchtkwaliteit is gestaag aan het dalen. Of het autogebruik, de luchtkwaliteit en de gezondheidsproblemen met elkaar te maken hebben? Met een lach zeg ik soms dat vooral rode auto’s erg slecht zijn. Maar als je slecht ter been bent en voor je werk het hele land door moet is dat natuurlijk geen argument. Als je kind steeds moeilijker kan ademhalen kom je veel bij een huisarts. Ademnood ziet er voor iedereen uit als langzaam doodgaan. De beste medicijnen moeten er ontwikkeld worden.

Een gezond en gelukkig leven gunt iedereen elk kind.

Maar wat moeten we nu met die rode auto’s.

Wat moeten we nu met de luchtkwaliteit.

Maar vooral wat moeten we nu met alle kinderen in ademnood?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

