Servet of tafellaken?

Servet of tafellaken?
Op allerlei terreinen beginnen mijn buren met hun bedrijfjes. Op 4 gebieden vallen de nieuwe bedrijfjes erg op. Haarverzorging, catering, mode en muziek zijn natuurlijk ook erg voor de hand liggend. Als verjaardagen en andere familiefeesten groots gevierd worden zijn een mooi kapsel, lekker eten en muziek natuurlijk onontbeerlijk.
Als je in een weekend bij mij rondloopt kan een ieder zich verbazen over de prachtigste kapsels. Trends in extensions, sluik haar of de meest ingewikkelde vlechtpatronen komen bij de mooiste vrouwen naar voren. Maar ook mannen lopen met kunstig en strak  ingeschoren patronen op hun hoofd rond.
Over de lekkerste en meest exotische gerechten voor speciale feesten en hoogtijdagen hoef ik het niet te hebben. De traditionele Nederlandse keuken is op straat maar ook thuis volledig verdrongen door een nieuwe eetcultuur. Wat van ver komt is lekker! En de uitdrukking ” wat de boer niet kent, vreet hij niet” is natuurlijk niet meer van deze tijd!
Als de traditie is om als jarige vrouw bij zogenaamde kroonjaren meerdere outfits te dragen, ligt het voor de hand dat er ook een speciale markt is voor exclusieve stoffen en top design in de de mode. Bij de mannen is zowel de traditionele kleding als de betere Westerse mannenkleding in trek.
Voor de muziek hoef ik maar te verwijzen naar de modernste invloeden die er in de popmuziek zijn doorgedrongen.
Nu naar de titel van dit blog. Servet of tafellaken?
Elke familie heeft natuurlijk haar  eigen familieleden voor het haar, eten, kleding en de muziek. Thuis, in de eigen keuken, slaapkamer en kelderbox wordt er heel veel bijverdient. En veel heel veel van deze kleine hobby bedrijfjes proberen de stap te maken naar een groter publiek. Maar ook naar een echte bedrijfsvoering.
Al jaren subsidieert het stadsdeel een zogenaamd Ondernemershuis. Maar ook de Kamer van Koophandel geeft natuurlijk en professionele ondersteuning aan startende ondernemers. Als je de jaarlijkse verantwoording doorneemt van deze instellingen valt een ding op. Het blijft steken bij een aantal bekende namen. Dezelfde personen blijven cursussen en trainingen volgen. Vaak zijn het ook weer dezelfde mensen die met kleinere en grotere subsidieaanvragen afhankelijk blijven van de lokale overheid.
In gesprek met de nieuwe enthousiaste ondernemers valt een ding steeds weer op. Als startende ondernemer heb je een basis nodig. Natuurlijk is het leuk  om vanuit je eigen huis een bedrijfje te beginnen. Maar voor een echte professionele start is een betaalbare bedrijfsruimte nodig.
Als lokale overheid zijn er twee sturingselementen die daar in kunnen helpen! Met de erfpacht is het mogelijk om een startende ondernemer voor de eerste 5 jaar een goedkopere bedrijfsruimte te geven. Met speciale bestemmingsplannen is het ook mogelijk om pioniersplekken voor startende ondernemers te bieden.
Grote bedrijven reageren op de crisis en verplaatsen zonder emoties hun vestigingen naar goedkopere plaatsen elders. Juist het Midden en Klein bedrijf zorgt voor de levendigheid en werkgelegenheid in een stad. Nu ook voor de lokale overheid het subsidiegeld op is, is het zaak om op een andere moderne manier de lokale bedrijvigheid te ondersteunen.
Goedkoop als een papieren servet en duurzaam als en linnen tafellaken!
De toekomst van de stadsdelen is onduidelijk, maar ook de gemeente Amsterdam kan is deze een belangrijke rol spelen. De lokale politici in Amsterdam-ZuidOost zijn jammer genoeg alleen maar met hun eigen belangetjes en ruzietjes bezig ……

http://www.zuidoost.amsterdam.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

