Spinnen, egels en vleermuizen in mijn tuin

Spinnen, egels en vleermuizen in mijn tuin
Rondom mijn huis zijn de prachtigste spinnenwebben te bekijken. Niet een web maar veel webben zijn er te bewonderen. Regelmatig of onregelmatig, verstopt of midden in de loop, alle soorten en maten kom ik tegen.
Jaren terug staarde ik geregeld naar onze spinnenbak met Anansi. De vogelspin spoot met haar webkleren een wandelroute tegen het schuine glas op. En op die manier klom / liep zij naar de bovenkant om ondersteboven aan de lamp te hangen. Haar spinnenweb was meer een zachte geweven holte. Maar door goed te voelen aan het spinrag registreerde ze elke beweging in haar omgeving. De krekels liepen vaak over har lijf of sliepen zelfs op haar rug. Maar met een snelle beweging ving zij ook haar prooi.
Soms zie ik buiten een leeggezogen karkas in een spinnenweb. Maar verder zie ik nooit iets van de jacht op de insecten van mijn tuinspinnen. Wel weet ik dat ik weinig last heb van muggen!
Mijn egelhuis staat nu nog onbewoond in mijn achtertuin. Een zacht hooi laagje wacht op de eerste egel. En vlakbij liggen takjes en vooral bladeren te wachten op de verdere inrichting van het egelhuis. Vreemd genoeg zijn er ook nog geen muizen naar binnen gegaan. Torretjes, kevers, slakken en muizen lopen nu nog af en aan. Vreemd genoeg heb ik heel even in het voorjaar een tuinegel op bezoek gehad. Maar de gestekelde platte pannenkoek op de rijweg liet zien dat de auto’s nog steeds veel egelslachtoffers maken.
Voor de vleermuizen ben ik nog aan het zoeken welke huisvesting ik moet aanbieden. In alle soorten en maten komen de modellen vleermuiskasten voorbij. Specifiek voor een soort of kasten voor meerdere soorten worden er aangeboden. Voor mij is nog onduidelijk  welke soorten vleermuizen bij mij in de buurt voorkomen.
De nabij gelegen Bijlmerweide is onderdeel van de Ecologische Hoofd Structuur. Open weiden, brede waterlopen en dicht begroeide bosschages wisselen zich af. Maar mijn eigen woonwijkje met laagbouw eengezinswoningen heeft steeds meer tuinen met kale terrassen en partytenten gekregen.
Welke vleermuizen er dus bij mij voorkomen, maar ook kunnen voorkomen weet ik niet. Dat ben ik nu eerst aan et navragen / uitzoeken. Een vleermuiskast ophangen is leuk. Maar nog leuker is het als de behuizing ook echt bewoond gaat worden.
Last van kleine dieren en insecten zal ik in ieder geval niet snel krijgen.Maar zullen de vlinders, hommels en bijen het wel overleven?
Ik reken er op dat de vlinders, hommels en bijen zich ook wel thuis blijven voelen in mijn tuin!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

