Sprakeloos in Amsterdam-ZuidOost

Sprakeloos in Amsterdam-ZuidOost

Vandaag is het weer de Dag van de 1000 Culturen. Een jaarlijks terugkerende dag waar sport- en cultuur-organisaties zich presenteren. Op weg naar het evenementenplein walmen de etensdampen mij tegemoet. Vooral de lucht van verschroeit en bijna verbrand vet vlees overheerst. En de te te luide muziek verstoord elk zinvol of informatief gesprek. De boodschap is dat meer bewegen en beter eten gezonder is. Het aangeboden eten en drinken is alleen vooral te zoet en erg vet.

Op weg naar deze Dag van de 1000 Culturen word ik al verschillende keren aangesproken over een bijeenkomst die gisteravond in de vergaderzaal van de stadsdeelraad gehouden is. De fractievoorzitter heeft een voorlichtingsavond voor een piramidespel georganiseerd. Vooral jongeren zijn enthousiast en geinterresseerd op de uitnodiging afgekomen. Als mij gevraagd wordt wat ik hiervan vind ben ik vooral sprakeloos.

Nadrukkelijk aanwezig tussen sportverenigingen staat een lijsttrekker politieke campagne te voeren. Ik loop maar snel door. En op de hoek van het marktplein staat weer een andere politieke partij folders uit te delen. Snel verteld iemand mij mij dat de fractievoorzitter heeft gezegd dat de vergaderzaal toch leeg staat en dat de belasting voor deze vergaderzaal toch al betaald is. Walgend besluit ik maar om naar huis te fietsen.

Is dit een van de laatste stuiptrekkingen van de failliete cultuur in de stadsdeelpolitiek?

http://www.zuidoost.nl/artikelen/evenementen/dag-van-1000-culturen

 

Op de henkdeboer.punt.nl is het volgende te lezen:

 

 

Herrema tikt Leeuwin

op de vingers

Iwan Leeuwin GroenLinks handelde in strijd met de gedragscode!

Iwan Leeuwin, Fractievoorzitter van GoenLinks, maakt deel uit van het omstreden bedrijf American Communication Network (ACN), omstreden omdat de werkwijze van ACN diensten aanbiedt in telefonie en internet en daarbij gebruik maakt van licentiehouders die in eigen kring abonnementen verkoopt en betaald worden per aangesloten contract. Leeuwin is sinds anderhalve maand aangesloten als verkoper bij ACN.

Er moet ruim vierhonderd euro meegebracht worden om licentiehouder te worden. OM DIE REDEN WORDT ACN OOK WEL IN VERBAND GEBRACHT MET DE PRAKTIJK VAN PIRAMIDESPELEN, WAARBIJ DE TOP PROFITEERT VAN DE AANWAS.

Leeuwin heeft een aantal jongeren uitgenodigd in de commissiekamer van het stadsdeelkantoor en de stadsdeelvoorzitter, Tjeerd Herrema, kreeg daar lucht van en vroeg aan Leeuwin om opheldering. ‘COMMERCIELE ACTIVITEITEN ZIJN IN DE COMMISSIEKAMERS UIT DEN BOZE’, zei Herrema tegen Leeuwin. Er spelen privébelangen bij en dat is in strijd met de gedragscode die de stadsdeelraad heeft afgesproken.

Herrema: “Het moet duidelijk zijn dat dit niet kan’.

Leeuwin ontkent dat er sprake was van commerciele activiteiten, maar belooft dat het niet meer zal gebeuren.

 

En Iwan Leeuwin schrijft:

 

 

Verklaring van Iwan Leeuwin in verband met een artikel in Parool van maandag 9 september a.s.

 

Als GroenLinkser ben ik nogal actief in Zuidoost.

 

Zo organiseer ik politieke en maatschappelijke activiteiten in het gebouw van het Stadsdeel van Amsterdam Zuidoost. Er wordt dan gebruik gemaakt van de Raadzaal of een commissie kamer. Deze bijeenkomsten zijn altijd in overleg met de griffier. Naast deze maatschappelijke bijeenkomsten wordt er ook spreekuur gehouden op de fractie kamer van GroenLinks op de dinsdag in samenwerking met het NMI, Nederlands Migratie Instituut.

 

In mijn enthousiasme van bovengenoemde bijeenkomsten heb ik op vrijdag 6 september een presentatie bijeenkomst, van een uur, gefaciliteerd op de fractiekamers voor een zevental jongeren. Deze presentatie werd gedaan door drie andere jongeren. De presentatie had een commerciële insteek. Mijn gedachten hierbij was de jongeren een perspectief te bieden. Er zijn mij inmiddels vragen gesteld door het Parool over het karakter van deze bijeenkomst, aangezien deze niet van politieke aard was.

 

Terugkijkend op deze bijeenkomst was de gekozen locatie, het stadsdeelkantoor niet handig. Een volgende keer zal ik voor een dergelijke bijeenkomst, zijnde niet politiek een ruimte elders huren.

 

Het Parool zal wellicht komende week een artikel hieraan wijden. Ik heb de journalist uitgebreid geïnformeerd.

 

In het kader van transparantie vind ik het belangrijk u hierover persoonlijk vooraf te informeren. Wanneer u hier vragen over heeft wil u hierover uiteraard te woord staan.

 

Amsterdam, 8 september 2013.

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

