Treinen met de NS

Treinen met de NS

In het nieuws komt van alles voorbij; de mislukking van een furieus nieuwe snelheidstrein, ontbrandbare treintunnels en andere mislukkingen. Ik wil het over iets anders hebben. En dan bedoel ik niet de onvolkomenheden van onze Nationale OV-chipkaart. Want daar heb ik er nu 2 van in gebruik. Een voor het Gemeentelijk Vervoersbedrijf en natuurlijk ook nog een voor tante Spoor. Jullie begrijpen dat ik dus regelmatig dubbel betaal voor een ritje. Eerder schreef ik al dat het net is alsof je bij de bakker 1 gesneden volkoren koopt en dat je bij allebei de winkelmeisjes moet afrekenen.

Op werkdagen reis ik nu op de Schiphollijn. Alle storingen onderga ik dus. Gelukkig valt het mee en rijden er veel, heel veel treinen op dit traject. Tegendraads reizend, ochtendspits van Schiphol af en avondspits richting Schiphol maakt dat ik altijd een zitplaats heb. ’s Morgens vriendelijke conducteurs en ’s middags stevige troepen voor het controleren van de kaartjes. Maar meestal zit de conducteur rustig in een Eerste Klas coupe.

En dat is te merken! Jongeren gekleed volgens de laatste mode van de duurste merkkleding voeren op luide toon hun gesprekken. Je ruikt ze al bij hun binnenkomst door een gemengde geur van teveel deodorant en de walm van marihuana Geld ophalen en feesten zijn de onderwerpen, maar ook over het gratis reizen spreken zij. Ook vlucht er heel af en toe een zwerver met al zijn bezittingen snel naar buiten als er kaartjes worde gecontroleerd. Ik vraag mij weleens af of de gratis reizende jongeren uiteindelijk door de mand zullen vallen en gaan eindigen als zwerver. Maar nu erger ik mij vooral aan het feit dat de jongeren gratis reizen en indirect gesponsord worden door de betalende reizigers.

Op stations zie ik soms hoe zo’n jongere met veel geweld meegenomen wordt. Jammer dat er niet meer gecontroleerd wordt om het zwart reizen tegen te gaan. Het benodigde geweld verafschuw ik maar de noodzaak van voldoende controleren onderschrijf ik. De NS heeft er ondanks mijn betalen van het volle jaarbedrag een maand over gedaan om mijn jaartrajectkaart te leveren. Toch ben ik blij dat ik telkens gewoon een geldig vervoersbedrijf kan laten zien.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

