Verbazing in Amsterdam-Zuid

Verbazing

Bij een plezierige bijeenkomst in Buitenveldert wordt voortdurend gesproken over auto’s. Veel begrijpen doe ik er niet van. NS station Rai en Zuid-WTC om de hoek, haltes van de sneltram en metro en goede busverbindingen maken dat de kantoren, winkelcentra en woningen perfect bereikbaar. De bewoners praten ook trots over het groene karakter van hun wijk.

Ja, het thema van de avond is gezonde lucht in Amsterdam-Zuid. Het bewonersinitiatief wil graag de luchtkwaliteit aan meten. En de bezoekers van de bijeenkomst ondersteunen dit. Er wordt verontrust gereageerd op een documentaire uit Utrecht. Deskundigen en bewoners uit Utrecht vertellen in de film over hun problemen met de luchtkwaliteit in en rondom Utrecht. Ouders en kinderen komen in beeld met gezondheidsproblemen.

Ziekten, medicijnen, oorzaken en oplossingen worden getoond.

Al jaren lang wordt erg ook gesproken over een overkapte Zuidas in Amsterdam. Kantoren, bedrijven, woningen, scholen en nieuw groen moet er op de Zuidas verschijnen. Maar de Amsterdamse ring loopt hier ook. Waarom zakenlui en bewoners op dit knooppunt van Openbaar Vervoer ook nog gebruik willen maken van en auto is onduidelijk. Met verschillende meetpunten worden al te hoge ongezonde waarden voor de luchtkwaliteit vonden in Buitenveldert.

 

Ik ben benieuwd wat de bewoner voor oplossingen gaan vinden. Want de aanwezig mensen bij de bijeenkomst van het bewonersinitiatief gezonde lucht in Amsterdam-Zuid willen aan de slag. Het plan is om zelf een jaar lang op een druk kruispunt de luchtkwaliteit te gaan meten.

En volgende week is er weer en bijeenkomst. Dan in het wijkgebouw Rivierenbuurt aan de Rijnstraat. De Rijnstraat is ook zo’n drukke verkeersader in Amsterdam. Dertien november van 20.00 tot 21.30 uur is de bijeenkomst in de  Rijnstraat.

Ik ben benieuwd. Als ik meer weet zal ik er over schrijven.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

