Water in Kraaiennest

Water in Kraaiennest

Voor de parkeergarage Kraaiennest zijn allerlei functies bedacht en voorgesteld. In het Finale Plan van Aanpak van de Bijlmervernieuwing is Kraaiennest als een nieuw bruisend middelpunt van K-buurt beschreven. Naast het gebouw is hiervoor een modern stadsplein ingericht. Op dit stadsplein is het mogelijk om een weekmarkt te houden, maar ook om allerlei festiviteiten te laten plaatsvinden. Bij de herinrichting van het plein zijn alle benodigde voorzieningen hiervoor aangelegd.

Het parkeergebouw naast een OV-knooppunt heeft alles in zich om hier een goede aanvulling op te geven. Voor de verstokte autobezitter natuurlijk een overdekt en bewaakte parkeerplaats. Maar voor buurtbewoners, studenten, kunstenaars en ondernemers heeft het gebouw ook de potentie om de beschikbare, goedkope ruimtes te benutten als onderdeel van het bruisende hart van de Bijlmermeer.

In de afgelopen jaren hebben bestuurders, ambtenaren en aannemers flink gebruik gemaakt van de laatste resten van de subsidieruif uit Den Haag en Brussel. Controle op elkaars handelen is er niet of nauwelijks geweest. Dit heeft tot gevolg dat alle gedane investeringen in het evenementenplein in de loop der tijd vernietigd zijn. En het Parkeergebouw als afsluitende gebouw van het Bijlmermuseum intussen gesloopt is.

Door de aanhoudende crisis  zijn de megalomane bouwplannen in een diepe kantoorlade verdwenen. Voor de buurt rest nu een kale en winderige watervlakte. Gekscherend wordt er door buurtbewoners en serieuzer door lokale politici gesproken over een openbaar zwembad en/of visvijver en/of schaatsbaan. Al naar gelang het seizoen en/of het weer wordt het ene voorstel vervangen door het andere voorstel.

Ondernemers die pogingen doen om op de geboden mogelijkheden in te gaan vangen bot. Ambtenaren verdwalen in de heilige regels van vergunningen en lokale bestuurders hebben maar snel een hoog hekwerk rondom de gigantische watervlakte laten plaatsen. De verhuur van schaatsen, strandstoelen en parasols is dus nog niet mogelijk. De verkoop van warme chocolademelk of schaafijs wordt ook nog even uitgesteld. Wel hoor ik dat de twee visverkopers uit de buurt zich zorgen maken om hun omzet. Het schijnt dat er toch al een paar amateurvissers over het hek heen zijn geklommen om hun hengel uit te werpen ….

De watervlakte blijft voor mij het toonbeeld dat elk goed voorstel uit de Bijlmermeer aan de ambtenaren en politici verdrinkt in onzinnige en onduidelijke regelgeving. Mooie ideeen voor de Bijlmermeer zijn als water naar de zee dragen …….

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Natuur, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

