Weten en doen, een les over duurzaamheid die telt

Weten en doen, een les over duurzaamheid die telt

Op de meeste scholen zijn het fietsenhok en de ingang herkenbaar aan een vloerkleed van sigarettenpeuken. En in het rommelhok van een school is vaak het verouderde, afgedankte meubilair terug te vinden. Maar het verdere afval uit het schoolgebouw is te vinden op de meest onmogelijke en onverwachte plekken. Omdat op veel  scholen het schoonmaken in de avonduren plaats vindt en de grote schoonmaken in de vakanties plaatsvinden is de kans groot dat het afval op onbekende plaatsen verzameld wordt. Wie hiervoor verantwoordelijk is blijft onzichtbaar en onduidelijk.

Met een uitgebreidere opdracht laat ik mijn leerlingen graag onderzoeken wat zij aan afval maken, per dag, op school en thuis. Met zelfgemaakte tabellen onderzoeken zij hoeveelheden (aantallen en gewichten) en soorten afval. Of dit nu bij het vak Wiskunde of Natuurkunde hoort vind ik zelf niet zo belangrijk. Bij de gemeente laat ik hen dan opvragen op welke manier, waar en wanneer het afval aangeboden moet worden. Ook vraag ik wie thuis verantwoordelijk is voor het afval en wie dat op school is. En of dit nu bij Mens&Natuur of Mens&Maatschappij thuis hoort vind ik ook minder relevant. Wel vind ik het leuker om dit onderwerp in een projectweek vakoverstijgend aan te bieden. De meest geweldige ideeën ontstaan dan over hergebruik en afvalvermindering. En soms komen er met een goed gevoel voor Bedrijfseconomie geweldige winstgevende ideeën tevoorschijn. Een echte milieustraat in de school als eindresultaat vind ik natuurlijk helemaal geweldig.

Bij mijn Techniek-vraag wat de energiebron is waar mee thuis het huis wordt verwarmd krijg ik meestal een glazige blik. En het beeld van de leerling bij een les Verzorging, die met zijn aansteker bij een elektrisch kookplaatje stond is in mijn geheugen gebrand. Tegelijkertijd wordt er nu door de pubers wel volop gediscussieerd over de beste energiedrankjes, maar met andere energiebronnen hebben zij vaak minder ervaring!

Nieuwe schoolgebouwen worden soms duurzaam gebouwd. Maar inzicht in het energieverbruik ontbreekt meestal bij de gebruikers en beheerders. Een display bij de entree waar het energieverbruik door elke bezoeker van is af te lezen is zeldzaam. En klachten over het binnenklimaat zijn volgens mij DE overeenkomst tussen scholen en kantoren. Ook het hergebruik van restwarmte ontbreekt meestal.

Naast het schoolterras van mijn huidige school ligt een prachtig sedumdak. De rondvliegende en nectar verzamelende bijen en hommels in de zomer weten alles van energiestromen en kringlopen uit de Biologie en Aardrijkskunde. Niet alleen de leerlingen maar iedereen in Onderwijsland kan veel van deze bijen leren.

Misschien heeft het lezen van mijn blog jullie interesse opgewekt?

De volgende linken breng ik dan graag onder uw aandacht.

 

De eerste link geeft aan dat er meer mogelijk is in en buiten de scholen;

http://www.duurzaamdoor.nl/nieuws/aandacht-voor-duurzaamheid-en-onderwijs-magazine-science

 

Deze link geeft zelfs aan dat er zelfs muziek zit in die mogelijkheden;

http://www.youtube.com/embed/UJrSUHK9Luw

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Onderwijs en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Weten en doen, een les over duurzaamheid die telt

  1. sjoerd zegt:

    Een mooi vak lijkt me dat, Citizen Science, en dat zouden ze verplicht moeten stellen op scholen. Op deze manier kun je echt wat betekenen in de samenleving.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

