Wonen, werken en winkels in de K-buurt, Amsterdam-ZuidOost

Wonen, werken en winkels in de K-buurt, Amsterdam-ZuidOost
De laatste 100 jaar is over de hele wereld de trek naar steden in een stroomversnelling gekomen. Van jagers en verzamelaars zijn we stedelingen geworden. De morgensterren die leven van de gevonden voorwerpen langs de straten zijn misschien wel de directe afstammelingen van onze voorouders.
Toch verwacht ik dat uiteindelijk iedereen in een stad zal leven. Maar als je naar de stad kijkt is daar toch een mooi veranderingsproces waar te nemen. De plekken waar wij wonen, werken en winkelen verschuiven steeds. Gebouwen, straten en wijken kunnen zo van functie en gebruik veranderen. Een willekeurig grachtenpand  in het Centrum van Amsterdam heeft vaak al een volledige cyclus doorlopen. Een koopmanshuis om  goederen op te slaan en te verkopen, naar woonhuis, naar advocatenkantoor en nu weer een apartementencomplex waar gewoond en thuis gewerkt wordt. De Pijp van een woonwijk van arbeiders, naar een verzameling van naaiateliers, een opeenhoping van exotische winkels, cafe’s en restaurants en weer een zeer geliefde woonwijk.
In mijn eigen stadsdeel gaan de processen jammer genoeg een stuk langzamer. Is het angst, gebrek aan lef, of het ontbreken van visie???
Een paar initiatieven zijn aardig. De gerenoveerde garages aan de Daalwijkdreef als bedrijvenverzamelgebouwen helpen kleinere bedrijven. De kunstplinten onder Kruitberg en Echtenstein geven een beetje ruimte aan creatieve geesten. De ontwikkeling van een Medische Corridor geeft wetenschappers, medici en patienten de ruimte om nieuwe concepten binnen de Gezondheidszorg te ontwikkelen. De shopperhal lijkt een startpunt voor enthousiaste ondernemers.
Toch mis ik iets.
Naar mijn idee geeft de flat Kleiburg en het voormalig winkelcentrum Kraaiennest de kans aan een grootschalige broedplaats. Wonen, werken en winkelen hebben hier de ruimte en de mogelijkheid om iets moois tot stand te laten komen. In mijn vorige blog over Vlaams Gas met Vermaak en Vertier geef ik al een van de mogelijke invullingen van de bovenste verdieping van de parkeergarage aan. Misschien moet het terras
op het dak van de parkeergarage maar weer eens gebruikt worden voor een denk- en praatsessie.
Het liberale van de lokale VVD en het vernieuwende van GroenLinks moeten in het Dagelijks Bestuur van Amsterdam-Zuidoost en in het College van B&W in Amsterdam in staat zijn om regels ruim te interpreteren en vrijheid te geven aan nieuwe ontwikkelingen in het gebruik van Gebouwen, Straten en Wijken.
Andere delen en besturen van Amsterdam zijn hierin al vooruit gegaan.

http://www.zuidoost.amsterdam.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

