Ylia Zuniga, wat doe jij voor de stad?

Ylia Zuniga, wat doe jij voor de stad?

Na lange tijd heb ik Ylia Zuniga weer even gesproken. En natuurlijk heeft zij dan veel te vertellen. Lang geleden hebben we in dezelfde hoogbouwflat gewoond. Samen met buren en vriendinnen heeft zij toen jarenlang de aktie, Schoon en Groen, SamenDoen georganiseerd in de E-buurt rondom Echtenstein. Het verhaal is bekend i.p.v. dat er geinvesteerd is in de overlast bezorgende bewoners is de flat gesloopt en is iedereen gedwongen verhuisd naar en nieuwe omgeving.

Het kenmerkt Ylia dat zij direct in haar nieuwe woonwijk een van de sleutelfiguren is geworden. De vaardigheden om de jeugd en haar ouders te bereiken zijn ruimschoots bij Ylia aanwezig. Maar ook haar opleidingen sluiten hier perfect bij aan.
De jeugd spreekt haar aan met Ma. Omdat zij voor hen een duidelijke moederrol vervuld. Met haar gesprekken weet zij veel jongeren op het goede pad te houden. En als de jongeren problemen hebben zoeken zij haar op voor steun en goede raad.
Voor de ouderen is zij een stimulans om samen de buurt leefbaar te maken en te houden. Het organiseren van activiteiten gaat Ylia als bezig bij uitstekend af. En haar energie motiveert buurtbewoners om ook aktief mee te helpen in de wijk. Geen gratis eetfestijnen maar leuke motiverende doe-activiteiten. Als voorbeeld geef ik het Speed Painten  dat Ylia mee heeft georganiseerd. In een eerder blog, juli 2010 schreef ik hier ook al over.  Ouderwetse en mislukte technieken in het buurt- en opbouwwerk komen niet verder dan storende harde muziek en gratis bbq’s. Maar de door Ylia gebruikte methodieken zijn resultaatgericht en effectief.

Ik ben er op trots op dat ik weer even heb kunnen bijpraten met deze pracht- en krachtvrouw.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

