Geboorte, leven en de dood – abortus en euthanasie

Geboorte, leven en de dood – abortus en euthanasie
Liefde, geluk en waardigheid. Ik gun elk kind dat het geboren wordt met Liefde. Ik gun iedereen tijdens het leven veel geluk. maar bovenal wens ik iedereen een waardige dood. In de discussie rondom levensbeeindiging bij ouderen spelen veel factoren een rol. Tijdens de discussie in de Partijraad van GroenLinks is verschillende malen benadrukt dat er altijd aandacht moet zijn voor de ouderen. Een menswaardige verzorging met aandacht voor lichamelijk en geestelijk welzijn van de ouderen is een maatschappelijke taak. Vereenzaming in onze geindivudialiseerde maatschappij geeft vooral bij ouderen veel verdriet. De problemen met de gezondheidszorg spelen ook bij ouderen een vervelende rol. Blijft de vraag of wij in Nederland het recht krijgen om zelf te bepalen wanneer wij klaar zijn voor de dood. Stilstaan bij een liefdevolle geboorte is veel makkelijker en plezieriger. Familie en vrienden een gelukkig leven toewensen is in de decembermaand een vaste gewoonte. Maar gesprekken met en over de dood worden niet overal gevoerd. En zijn vaak moeilijk te beginnen. Veel oorspronkelijke rituelen rondom de dood zijn in Nederland verdwenen.
In het uitvaartmuseum Tot zover bij de Nieuwe Oostergraafplaats in Amsterdam-Oost wordt sinds kort gewerkt aan een overzichtstentoonstelling. Ook wordt daar een begin gemaakt met onderzoek m.b.t. de dood. Onderzoek naar zelfdoding in de geschiedenis en elders op de wereld ken ik niet. Maar in een tijd waarin wij in laboratoria kunstvlees en nieuwe levende organismen te maken verdient ook een tegenhanger in de vorm van onderzoek naar de dood. Om weer terug te komen op Geboorte, leven en dood, het totstand komen van de Nederlandse abortuswet heeft ook een enorme inspanning gekost. Maar deze wet is nu onderdeel van onze Maatschappij. De euthanasiewet heeft ook veel beroering gegeven. De uitvoering van deze wet blijkt in de praktijk moeizaam. En juist de moeizame uitvoering van de huidige euthanasiewet geeft ouderen jammer genoeg geen waardig einde.
Een nieuwe wet of aanpassing vaan de bestaande wet geven ouderen wel de mogelijkheid om zelf te kiezen voor een waardige dood. Zelfdoding vind op alle leeftijden plaats. Acceptatie hiervan is voor de nabestaanden een moeilijk en langdurig proces. Levensbeeindiging voor ouderen kan en mag zich hiervan onderscheiden. Met een tevreden terugblik kan een oudere aangeven dat het leven klaar is. Heeft een oudere met een weloverwogen keuze het recht om zelf voor de dood te kiezen?
Ik vind van wel.
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

