Jantje zag eens pruimen hangen

Jantje zag eens pruimen hangen

 

Ik zal niet het hele gedicht citeren. Maar soms moet ik bij enthousiast gebrachte vernieuwingen aan dit gedicht denken. Jarenlang heb ik op mijn werk naar vensters gekeken. Nu wordt mij opeens gevraagd om vooral peren te eten. Steeds meer wordt er gebruik gemaakt van computers in het onderwijs. Het merk of het systeem maakt mij niet zo veel uit. En hoe de computers er uit zien vind ik ook niet zo belangrijk.Wel stoor ik mij er aan dat ik 20 minuten bezig ben om een computer aan te zetten voor gebruik. Ook stoor ik mij er aan dat tijdens een les een computer door onbegrijpelijke oorzaken uitvalt. Vreemd genoeg is een helpdesk dan ook niet meer te bereiken. Het antwoord bandje herhaalt maar dat er via de website of via de mail contact gezocht moet worden. Wie dit bedenkt weet ik niet! Maar computerproblemen maken het veelal onmogelijk om een website te bezoeken. En emailen is dan vaak ook onmogelijk. Mijn klunzige formuleren van een probleem maakt dan ook weer dat de helpdesk medewerker niet begrijpt wat hij moet oplossen. Kortom computergebruik in het onderwijs blijft een lastig iets. Maar ik wil het hebben over Jantje. Een van mijn leerlingen komt dagelijks verschillende keren langs om een beetje aandacht en een complimentje te halen. Klein van stuk is hij in een les altijd duidelijk aanwezig. Jantje kan niet stilzitten en zijn mond dichthouden al helemaal niet. Maar een computer gebruiken is zijn lust en zijn leven. Ik ben dan ook altijd blij als hij even langs komt of als hij bij mij in de les zit. Hij is mijn altijd bereikbare computer helpdesk. De computer of het programma maakt mij niets uit. Het moet gewoon werken. En hulp en ondersteuning moet gewoon toegankelijk zijn. En Jantje is dat!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

