Moderne architectuur en Kunst

Moderne architectuur en Kunst
Architectuur, gebouwen en de inrichting van de buitenruimte is voor mij de mooiste kunstvorm. Een de studiereis naar Parijs, met haar paleizen, woonwijken, musea en stratenpatroon heeft mij ooit in mijn opleiding geraakt. De binnenstad van Amsterdam staat nu met een beschermde status op een werelderfgoedlijst. De armoede, criminaliteit, uitbuiting en oproeren en opstanden van de Jordaan zijn niet vergeten. Maar de huizenprijzen en de waardering voor deze stadswijk en haar oorspronkelijke inwoners staan haaks op de historische problemen van deze stadswijk. Toch is dit nu een gegeven.
De sociale problematiek van opeengestapelde nieuwkomers, verloedering, criminaliteit, vervuiling en verwaarlozing uit de Bijlmerhoogbouw worden nu bestreden met sloop, huisuitplaatsingen, Europese en nationale investeringen. Het hart van de Bijlmerhoogbouw heeft in dit proces een museumstatus gekregen. De hoogbouw, de inrichting van de openbare ruimte, de specifieke infrastructuur hebben een kunstvorm, tijdgeest en een maatschappijvisie vertaalt naar een concept en een vormgeving. Gaat het imago van deze woonwijk, gaat de huidige crisis , gaat het ontbreken van visie en ambitie in deze tijd een museum afbreken? Of durven de bestuurders van het stadsdeel, woningcorporatie en beleggers met projectontwikkelaars een museum te innoveren en te renoveren.
Ik ga binnenkort naar het opnieuw geopende Scheepvaartmuseum. Daar is een renovatie innovatief geslaagd. Moderne technieken zijn gebruikt om oud met nieuw te verbinden. Hemelsbreed zijn het Scheepsvaartmuseum, de Jordaan en het Bijlmermuseum niet ver van elkaar. De visie en ambities liggen tot nu toe wel ver van elkaar. Toch ben ik er van overtuigd dat de mensen die nu over bijvoorbeeld het gebouw van winkelcentrum Kraaiennnest, en de flat Kleiburg praten zichzelf in de lengte der jaren onvergetelijk kunnen maken door in te zetten op het behoud van deze 2 onderdelen van het Bijlmermuseum. Natuurlijk kan dit in positieve zin door te kiezen voor handhaving. Maar ook in negatieve zin door simpelweg te kiezen voor sloop waar men in de toekomst nooit meer op terug kan komen.
De Jordaan of het nieuwe Scheepvaartmuseum zijn misschien ook voor de huidige verantwoordelijken een uitstapje waard!
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

