Ome Dirk en Pjotr op het Beursplein bij Occupy Amsterdam

Ome Dirk en Pjotr op het Beursplein bij Occupy Amsterdam
Een tijdje geleden alweer heb ik en nacht meegelopen met de werkgroep PeaceKeeping van het Occupy kamp op het beursplein van Amsterdam. Op de achtergrond eerst de verlichting en het lawaai van de kermis op de Dam. En later het getetter van voorbijlopende feestgangers van het Amsterdamse nachtleven. De kermis heeft mij nooit veel gedaan. Het nachtleven van jongere jaren geeft mij nog steeds leuke herinneringen.Als student heb ik met verschillende uitzendbaantjes ook geregeld nachtdiensten gedraaid. Dus de vraag om hulp van de werkgroep Peacekeeping heb ik als een uitdaging opgepakt. De zekerheid dat ik daarna met mijn fiets naar mijn eigen bed kon gaan is natuurlijk een luxe.
Genietend van de optredens van 99% Muziek heb ik ’s avonds al een paar keer kennis smaakt met het Occupy gebeuren. Vooraf een bijeenkomst van de General Assemblee bijwonen geeft en sfeer en nostalgie van vervlogen jaren. En ook nu blijkt leeftijd, afkomst of opleiding weinig te zeggen bij deze aktie. Tijdens de dagelijkse vergaderingen zijn alle leeftijden te zien. En rondlopen over het kamp zijn in de gesprekken allerlei opleidingen te horen. De gesproken talen en de accenten laten merken dat ook hier het mondiale karakter van Occupy is te herkennen. Een beschikbaar gestelde grote slaaptent en de gaarkeuken waar de hele dag lekker en gezond eten te krijgen is heeft in de eerste weken van Occupy ook andere bezoekers aangetrokken.
Dak- en thuislozen zijn er nog steeds in Amsterdam. En voor sommige werkt de magische uitstraling van Amsterdam als een magneet. Met veel kabaal brengt Pjotr onrust in het kamp. Met een bierblik in de hand en een joint onder de neus is hij vooral luidruchtig aanwezig. Nederlands, Duits en Slavisch wordt het ene moment afgewisseld en en het andere moment vermengt. Agressief geeft hij aan zijn omgeving aan dat hij hier is en hier blijft. Wat Occupy verder inhoud interesseert hem niet. Dat dit voor nu zijn leefplek is met iedereen weten. En of anderen zich hier aan storen raakt hem niet. Ome Dirk is rustig en geniet gewoon van zijn blikje bier en verteld soms over zijn jarenlange zwerftocht van de ene nachtopvang naar de de ander slaapplek. Een doorleefde oude man die niet te koop loopt met zijn mislukkingen maar wel meepraat en meedenkt met de vaste bewoners van Occupy. Later in de nacht vraagt hij om en paar waxinelichtjes. Onder zijn stoel en tussen zijn voeten zet hij de brandende waxinelichtjes. Met een deken over zijn benen houdt hij zich zo warm. Door anderen laat hij wat karton achter tegen zijn stoel plaatsen. Voor mij de manier om jezelf in de fik te zetten. Maar de groep om hem heen legt uit dat zijn manier is om warm en comfortabel te slapen. Het zware shagje bungelt tussen zijn lippen en zijn blikje bier staat binnen handbereik naast zijn stoel. De laatste keer dat ik op het beursplein rondliep heb ik nog even uitgekeken naar Pjotr en Ome Dirk. Maar de gastvrijheid naar de dak- en thuislozen is gestopt.
De gemeente Amsterdam mag deze taak weer op zich nemen. Occupy probeert nu alleen aandacht de geven aan de crisis. Sommige mensen denken dat Occupy een antwoord moet een op de financiële problemen. Maar is het niet zo dat Occupy zichtbaar maakt dat anders moet zonder dat er direct een antwoord of oplossing wordt gegeven? Pjotr en ome Dirk kunnen waarschijnlijk niet meer anders.
Maar wil dat zeggen dat wij met zijn allen ook niet meer anders kunnen ???
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

