Schooleten met vitaminen en mineralen

Schooleten met vitaminen en mineralen
Al langere tijd hoor ik leerlingen, collega’s en ouders klagen over het schooleten. Op de tv zijn er prachtige programma’sover uitgezonden. Maar in de kantines verandert er weinig. Toch zijn er in Nederland mooie initiatieven. De basisschool bij mij in de straat heeft tijdens de verbouwing subsidiepotjes gezocht om een professionele keuken te kunnen maken. En nog steeds is iedereen daar erg gelukkig mee. Doris Voss heeft een project opgezet om horecaleerlingen in schoolkantines ervaring op te laten doen. En vanuit Den Haag is er al jaren een landelijke subsidie voor het stimuleren van gezond eten op school.
Op mijn eerste school zijn het de eigen leerlingen die in de keuken van schoolkantine gezond leren koken. De bedrijven en mensen die een schoolkantine pachten en uitbaten hebben het moeilijker. Veel voor weinig, vet en zoet is datgene dat omzet dus ook een kleine winst geeft. Schoolmanagers willen zich niet bezig houden met de exploitatie van een kantine. Langlopende contracten en geen problemen of tijdsbemoeienis staan voorop. Het onder de aandacht brengen helpt misschien voor een mr-lid of iemand van een ouderraad.
Alle kinderen in de groei zullen blijven vragen om veel voor weinig en veel vet en zoet. Tenslotte zijn zij in de groei en erg bewegelijk. Maar ouderen en volwassenen weten dat de benodigde vitaminen en mineralen ook belangrijk zijn voor een gezond lichaam en een slimme geest. Daarom wil ik twee dingen onder de aandacht brengen.
en
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, Natuur, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Schooleten met vitaminen en mineralen

  1. En zo gebeuren die dingen, ik ben nog steeds nieuwsgierig en ga dus maar door, nu ben ik in de tropische planten gedoken. Groet Karin K

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      Mijn eerste plantendocent was niet te bedotten.
      Als een klasgenoot van een verre Tropische vakantie een takje meenam wist hij precies te vertellen van waar en welke naam.
      Zo ver ben ik nooit gekomen.
      Vriendelijke groet,

      Like

Geef een reactie

