Varkenskop uit een MOE-land

Varkenskop uit een MOE-land
10 Jaar geleden liep ik door Praag naar een kookboek te zoeken. Tegen de Poolse grens kreeg ik op het busstation worstjes te eten. Samen met scherpe mosterd en mierikswortel heb ik genoten van de worstjes. Jisternici heb ik als naam onthouden. Natuurlijk zijn er in de loop der jaren spelfouten in geslopen. En mijn uitspraak is natuurlijk voor de echte Tjech niet te herkennen.
Het kookboek heb ik gevonden. De uitleg en bereidingswijze verbaast mij nu nog! Door lang genoeg uitkoken van een hele varkenskop wordt uiteindelijk al het vlees van een varkenskop gebruikt om een worstje te vullen. Waarna in een grote pot met bouillon de worst warm wordt gemaakt. Samen met de herinnering van de smaak van mierikswortel en scherpe mosterd loopt het water mij weer in de mond.
Uit mijn jeugd herinner ik mij het verhaal van het krulstaartje van een varken voor de benjamin uit een gezin. Jaren later kreeg ik te horen dat de oren van een varken een lekkernij zijn voor Antillianen. Zult en balkenbrij heb ik bij vrienden mogen proeven. Bloedworst is een tractatie die ik soms van mijn moeder kreeg. Voor Moslim mensen is dit natuurlijk een Haramverhaal. Maar voor mij zijn het vleesprodukten met een historie en vooral veel smaak.
Vanmorgen vertelt een van mijn leerlingen dat zij aan oma heeft gevraagd om speciaal voor mij Jisternici mee te nemen uit Tjechie. Praag, Tjechie is toch Midden Europa? En al het gevaar en alle slechte dingen komen toch uit de MOE-landen? Als ik zit te smullen laat ik mijn vegetarische leven even rusten. En zal ik genieten. Natalie heeft met haar inzet en enthousiasme al veel indruk op mij gemaakt.
Maar als ik zit te smullen van dit kadootje zal ik haar nooit meer vergeten!
De overdreven en overtrokken verhalen over de MOE-landen wil ik wel heel snel vergeten …..
Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Onderwijs, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Varkenskop uit een MOE-land

  1. @matroosbeek zegt:

    Een verhaal om van te smullen! Wat mij betreft is er niks mis met een varkenskop. Mensen willen alleen niet zien dat het vlees van een dier komt… Varkenswangetjes zijn tegenwoordig een ware delicatesse. Maar o wee als men de ganse kop toont…
    En als ik lees over mierikswortel en scherpe mosterd komt het water mij ook in de mond. De staart, poten en oren deed men bij ons vroeger in de hutsepot. Die vond ik niet zo appetijtelijk, ook niet de darmen of andere organen. Maar een goed gepeperde en gekruide bloedworst… Is me dat lekker! Na het werk passeer ik een slager, net voor de grens, en daar haal ik in het najaar af en toe overheerlijke bloedworst. Die eet ik met gestoofde appeltjes. Slecht voor mijn cholesterol maar zo goed voor mijn algemeen gevoel van welzijn… Nu krijg ik echt trek…Smakelijke groet!

    Liked by 1 persoon

  2. Rob Alberts zegt:

    Veel vleeseters gaan vreemd om met hun eten.
    Onze oorspronkelijke keuken was eerlijker en gezonder.
    Nu moet alles onherkenbaar uit een fabriek komen.
    De smaak wordt er daardoor niet beter op.

    Smakelijke groet,

    Like

  3. Rob Alberts zegt:

    Hierbij nog een blogpost over bloedworst:
    https://robalberts.wordpress.com/2016/03/09/bloedworst/

    Smakelijke groet,

    Like

Geef een reactie

