Een Afrikaanse doe het zelf kast

Bij Vincent Driest op bezoek laat hij mij enthousiast een Afrikaanse kast zien. Tegen het licht in naar binnen kijkend zijn de bewoners ook te zien. Door de uitleg over de bouw en het gebruik van deze kast krijg ik direct een verhaal over Aziatische, Afrikaanse en Europese volken.

Vincent is de nieuwe imker van de Floriade bijenstal bij de Gaasperplas. Tijdens de Floriade in 1982 genoot ik bij elk bezoek van de rustbankjes in de bloementuin voor de bijenstal. Door achterstallig onderhoud vanwege bezuinigingen heb ik de afgelopen 25 jaar de tuin zien verwilderen. Maar de solide gebouwde bijenstal staat nog fier overeind. Imker Driest heeft de bijenstal vol met bijenkasten staan. Met vrijwilligers en ambitieuze plannen wil hij de bloementuin nieuw leven inblazen. De bijenstal wil hij graag weer als informatiecentrum openen.

Terwijl Vincent zijn ideeën over een informatiecentrum verteld herken ik alle attributen uit de Floriade tijd in de bijenstal. Allen het keukentje met een koffiezetapparaat en een waterkoker voor thee is verdwenen. De bewegwijzering bij de wandel- en fietspaden is ook weg, maar ook weer eenvoudig aan te brengen.

De Afrikaanse bijenkast; dit type kast is simpel te maken. De kast van Vincent heeft een grote ruit bovenop en veel verborgen doorkijkglazen aan de zijkanten. De bijenactiviteit in de kast is dus goed te volgen en uit te leggen.

De opbouw van de raten wordt op een meer natuurlijke manier door de bijen gedaan. De bijen mogen in dit type kast helemaal hun eigen gang gaan. Het mooie voor ons is, dat we dit goed kunnen zien en volgen.

De uitleg over de Afrikaanse, Aziatische en Europese volkeren is interessant en hoopgevend. Van de Aziatische bijen heeft de Japanse soort een meer natuurlijke bescherming tegen de ziekmakende Varroa-mijt. De Japanse bij weet ook met een speciale techniek de vijandige en binnen gedrongen reuzenhoornaar te vermoorden. Een Afrikaanse bij is heel doeltreffend in zijn verdediging tegen indringers. Door het kruisen met de Europese bij kunnen al deze goede eigenschappen bij elkaar komen.

Voor het maken van een afspraak met Vincent Driest of het kopen van honing; vdrie@upcmail.nl . Potjes honing van 450 gram voor €5.00 per potje.

In de maand augustus is Vincent Driest elke zondag van 11.00 tot 13.00 uur bij de bijenstal. Een van de vrijwilligers is incidenteel op woensdag en in het weekend bij de bijenstal te vinden. De bijenstal ligt bijna aan de Provinciale weg ( ter hoogte van nr 24 1108AB ) tussen Diemen en Driemond. Vanaf de bushalte Reigersbroeck het park inlopen of fietsen.

Voor meer bijen info verwijs ik graag naar

http://amsterdamsehoning.nl/

en

http://www.bijenhouders.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, eten en drinken, Natuur en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Een Afrikaanse doe het zelf kast

  1. sjoerd zegt:

    Ik vind het leuk dat men zich het lot van de bijen aantrekt. Ik doe er ook alles aan om mijn tuin bij vriendelijk te maken. Deze dieren waren zwaar ondergewaardeerd.

    Liked by 2 people

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja dat Floriade terrein is best in ere te herstellen
    en dan de bijen kasten als begin van een mooie wandeling
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Onze “buren” houden zich ook met de bijtjes bezig… Leuk om te zien. Alleen wat minder als je er doorheen moet. BBBZZZZZ….

    Like

  4. stiefbeen zegt:

    Wat fijn dat zulke enthousiaste mensen er altijd zijn ondanks tegenslagen blijven ze gelukkig onverwoestbaar.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Moet gelijk aan onze buurjongen denken…als jongste lid bij de hobbybijenvereniging en nu op 35 jarige leeftijd de voorzitter…
    Altijd bezig met de tuin aanpassen om het zo vriendelijk mogelijk te maken voor de gasten.
    Vlinderstruiken, bijenhotelletjes/kastjes en ga zo maar door.
    Een natuur mens in hart en nieren…zat er al vroeg in als jongetje

    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  6. ik hoop dat vincent heel veel volk over de vloer krijgt!
    (mensen én bijen!!) 🙂

    Liked by 2 people

  7. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja al 34 jaar ben ik 1 echt weekend vrij om de 3 weken , en ik vind het prima zo
    geniet de dag

    Like

  8. Helma zegt:

    Mijn tuin is ook helemaal bijvriendelijk ingericht en er komen er dan ook heel veel hun nectrar halen 🙂 Een van mijn collegás is imker en heeft ook altijd van die heerlijke honing mjammie.
    Heel fijn en zonnig weekend.
    Groetjes, Helma

    Liked by 1 persoon

  9. bentenge zegt:

    Wij streven naar een tuin met ruimte voor bijen, hommels, vlinders en wat er nog meer moge leven in gras en bloemenland. Na het sikkelen van lang gras leg ik op een hooiberg die nooit weg gaat. Kwestie van ruimte te geven aan god weet wat nog allemaal. Het moet niet te clean zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Prachtig dat jullie nog sikkelen.
      Seizen heb ik heel lang geleden voor de distels gedaan, maar sikkelen nog nooit.

      Ik ben hier weer lustig meegenomen bloemzaad aan het uitstrooien.

      Zonnige zomergroet,

      Like

  10. Suskeblogt zegt:

    Ik zie niet veel bijen in mijn tuin. Ik vermoed dat dit door de brandnetels komt.

    Liked by 1 persoon

  11. Rebbeltje zegt:

    Zo je kwam ook even op blogger kijken…gezellig!
    Ja met mijn 2 x wp en 2 x blogger genoeg te zien dacht ik zo…
    fijne zondag

    Like

  12. logbankje zegt:

    bijen zijn onmisbaar in ons bestaan, we hebben onze tuin ook bij en insecten vriendelijk gemaakt. Hans

    Liked by 1 persoon

  13. Ik heb zelf (voor mijn hernia’s) ook heel wat volken gehad. Mooi werk! Ik neem overigens niet aan dat deze imker in die kasten ook de Afrikaanse killerbee gaat houden. 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. meninggever zegt:

    Tja, een van de laatste jaren dat wij nog in Zuidoost woonden. Die Floriade was toen ‘om de hoek’ en werd dan ook regelmatig bezocht. Mooi gebied en er is gelukkig nog het e.e.a. bewaard gebleven. Juist in dat gebied is elk groen meegenomen en bijen behoren daar als onderdeel van de keten toe. Alleen heb ik er niet veel mee, heb een fobie voor die gele vliegers……:)

    Like

  15. frank-103 zegt:

    In onze tuin is geen ruimte voor bijen, ik vrees dat de buren een bijenvolk in hun vinex tuintje ook niet kunnen waarderen, dat is meer voor het platteland. Maar honing lust ik wel, heerlijk!

    Liked by 1 persoon

  16. De wonderwereld van de bijen….zag er vanavond nog iets over….een Marokkaanse imker verliefd op z’n bijen……er valt nog veel te ontdekken……

    Liked by 1 persoon

  17. thatfullmoonguy zegt:

    Heyyy Rob! Je doet goed werk! Nu hebben bijen niet mijn bijzondere interesse, maarrr… ze zijn wel belangrijk en ik waardeer het, dat ze eigenlijk minder gevaarlijk zijn dan wespen. Tenminste… per stuk.
    Dankjewel voor je reaktie! Hm, ik snap wat je bedoelt, maar ik hoop dat je deze ijsvorstin niet kent. Da’s niks, helemaal niks.
    Fijne zomer 🙂 ☼
    Groeten, Clemens.

    Liked by 1 persoon

    • thatfullmoonguy zegt:

      Misschien, Rob, misschien…. Maar Vincent zit iets te ver weg voor me! En eerlijk gezegd heb ik alles rondom bijen wel eens gezien hoor. Heb in een openluchtmuseum gewerkt met zijn eigen bijen en honing-merk 🙂 Dat is bijna zo leuk als je eigen wijn- of biermerk. Of whisky!

      Like

  18. willy zegt:

    bijen zijn onmisbaar in de natuur, ..

    gelukkig maar dat velen zich van de bijen-problematiek bewust zijn..

    groeten

    Liked by 1 persoon

  19. fijn dat mensen zich het lot van de bijtjes nog aantrekken, want het komt veel in het nieuws dat er bijna geen bijtjes meer zijn

    Liked by 1 persoon

  20. Zilvertje zegt:

    De oude Hoep in Castricum, daar heb ik ooit zo een kast gezien, aan een kant was de kast van glas, kon je alles zien, zo mooi. Later werd de Hoep verbouwd, nu is het er niet meer, zo jammer, ik had het gezocht. Ik kom er toch graag, enen gratis plassen, even in de bioscoopzaal zitten kijken welke film er draait. Even in de tuin zitten en ervaren hoe het bos de geluiden van de weg er pal naast wegwerkt, zalig.

    Like

    • Rob Alberts zegt:

      De raten van een Afrikaanse kast bestaan alleen uit een latje. De bijen bouwen dus helemaal zelf het gehele raat op. De imker levert alleen maar een laatje waar hij zelf dan weer mee kan oogsten. Vandaar mijn titel een “doe het zelf kast” het zelf proeven van de honing kan natuurlijk altijd.
      Vriendelijke groet,

      Like

Geef een reactie

