Het verwerven of het verwerken van kennis, RTTI of OBIT ???

Met boeken, radio en tv-programma’s en internet is veel kennis te verwerven. Op een makkelijke of moeilijke manier is zo heel veel kennis te vergaren. Als docent is dit niet meer bij te houden. De snelheid waarmee leerlingen kennis uitwisselen is ook niet meer te volgen.

In het verwerkingsproces heb je als docent nog wel heel veel te sturen. Met de website http://zapatopi.net/treeoctopus/ geven een aantal Amerikaanse biologen een geweldig voorbeeld. De website ziet er prachtig, informatief uit. In een artikel lees ik dat de bijbehorende vragen allemaal bijna correct door de studenten zijn beantwoord. Maar misschien wilt u nog eens goed naar de website kijken? Zonder nadenken informatie kopiëren is makkelijk en snel gedaan. Regelmatig komen universiteiten en wetenschappers minder plezierig in het nieuws. Plagiaat brengt de meest gerenommeerde namen dan opeens vervelend onder de aandacht.

Handige pubers geven elkaar snel gemaakte foto’s, plaatjes en linken. Sommige nog ouderwets met een email, maar steeds meer worden de meest actuele sociale media gebruikt voor het uitwisselen en doorgeven van opgedane kennis. Met de ontdekking van de boekdrukkunst is indertijd ook veel kennis beschikbaar gekomen voor velen. Natuurlijk moest men indertijd wel eerst leren lezen. Nu met internet, smart Phones en tabletten wordt ook weer op een snelle en makkelijke manier kennis doorgegeven en uitgewisseld. Maar een van mijn leerlingen klaagt bijvoorbeeld omdat de antwoorden van de inzichtvragen uit de toetsen nergens in het dictaat staan …

RTTI of OBIT?

Het maken van reproductie vragen gaat mij gemakkelijk af. En bij het doornemen van de lesstof vertel ik altijd dat ik kadootjes uitdeel. De behandelde onderwerpen komen natuurlijk altijd bij een toets weer terug. Inzichtvragen vind ik persoonlijk weer een stuk moeilijker. En bij een leuke vondst ben ik mij er direct van bewust dat de vraag de volgende keer eigenlijk in de categorie reproductie valt. Reproductie wordt als een simpele vorm van kennis gezien. Toepassen wordt weer iets hoger ingeschat. Maar voor velen gaat het uiteindelijk om het begrijpen. Met samengestelde vragen is het integreren en toepassen goed te toetsen. Maar door onzorgvuldig lezen en formuleren gaan de meeste leerlingen snel de fout in.

In mijn lessen vind ik het de uitdaging om leerlingen de stof te laten begrijpen. Voor onthouden zijn de huidige pubers nauwelijks meer te motiveren. Met een paar toetsen op hun smart Phone te gebruiken kunnen ze tenslotte alles op het internet terug vinden, zelfs een inktvis in een boom …

OBIT: Onthouden, Begrijpen, Integreren en Toepassen. OBIT wordt door het APS te Utrecht gebruikt in een serie trainingstrajecten. http://www.aps.nl

RTTI: R = reproductie, T1 = toepassen in een bekende situatie, T2 = toepassen in een nieuwe situatie, I = inzicht. RTTI is ontwikkeld door Docentplus te Bodegraven, een professionaliseringscentrum van en voor docenten. http://docentplus.nl/

Toegevoegd:

http://www.toetsmagazine.nl/uploads/downloads/Toets01/Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Onderwijs en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Het verwerven of het verwerken van kennis, RTTI of OBIT ???

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dank je voor de felicitatie
    dus je bent je zonnekleurtje kwijt door de regen , je hebt toch niet lopen streaken door de regen 🙂
    nu ik heb het verhaal hier gelezen en ook iets over de tree octoppus , alles zeer interessant
    maar of het nu rtti of obit is , je mag het van me houden hoor ik ga echt waar liever fietsen pppfffttt
    geniet de dag

    Like

  2. sjoerd zegt:

    Ik betrap mezelf er ook op dat ik steeds meer reproduceer en in een andere omgeving toepas. Daar is volgens mij ook niets mis mee als je begrijpt wat je doet. Het zelf ontwikkelen van kennis is daardoor ook minder noodzakelijk maar het inzicht is bij het toepassen noodzakelijk.

    Liked by 1 persoon

  3. Herkenning, ben oud docent, niet in hart en nieren
    Toch niet de Witte Leli gedaan?

    Liked by 1 persoon

  4. Jan Jaap zegt:

    Ik had vroeger als leerling een sterke voorkeur voor Multiple Choice-vragen. Voorgekauwde antwoorden, het scheelde nadenken. Internet bestond nog niet, je moest naar de bieb als je iets wilde nakijken. Ach ja, vroeger….

    Liked by 1 persoon

  5. meninggever zegt:

    IK geloof in het ouderwets bijbrengen van kennis en het opdoen van ervaring. Handig als je alles kunt opzoeken, maar soms is in de boel hebben wat nodig is nog handiger. Want al die speeltjes en leuke apparatuur kennen een groot nadeel, je hebt er stroom bij nodig. En als die niet voorhanden is loop je als een zombie door het leven. Wat moet ik met een ‘dode’ TomTom als ik zelf niet weet waar Haarlem ligt of Reuver. Wat moet ik met de huidige wereldsituatiie als ik geen benul heb van geschiedenisfeiten en hoe bepaalde lijnen van toen uitkomen in het heden. Wat moet ik als ik niet eens snap hoe je moet delen, optellen of vermenigvuldigen. Foto’s zijn leuk, zeker, en ook ik gebruik allerlei moderne technieken. Maar vooral naast wat al bewezen goed was of is. Een bibliotheek waarin ik kan terugvinden wat ik al eens leerde maar soms wat versleten opborg in mijn soms wat overbelaste geheugen. Maar ik schreef al aan het begin, ouderwets….archaisch zelfs…..

    Liked by 1 persoon

  6. willy zegt:

    zonder de moderne communicatiemiddelen kan het onderwijs niet..

    de kunst bestaat er in, deze op een gepaste wijze te gebruiken..

    een copy/paste wijze, brengt niet veel bij

    groeten

    Like

  7. terrebel zegt:

    Interessant, dit! Met drie kinderen in schoolgaande leeftijd zie ik dit verschijnsel natuurlijk van dichtbij maar gelukkig zijn er ook hele goede docenten die de jongelui weten aan te sporen tot zelfstandig nadenken. Sommigen proberen de kinderen het gebruik van mobieltjes te verbieden. Dat werkt natuurlijk alleen maar averechts. Feit is dat de tijden veranderen. Zoals ooit iemand verzuchtte: ‘Ik ben er tegen die verwerpelijke nieuwe uitvinding! Kinderen onthouden nu helemaal niets meer: geen citaten van grote denkers, geen passages uit beroemde toneelstukken…helemaal niets!” Die uitvinding waar hij het over had? De schrijfkunst.

    Liked by 1 persoon

  8. els zegt:

    Weet je wat ik laatst opmerkte?
    Er is online zoveel informatie ter beschikking voor wie iets niet begrijpt, niet kent,… Maar de jeugd doet dikwijls zelfs de moeite niet om het even op te zoeken. Begrijpen ze iets niet dan is dat maar zo…Of zien ze door het overaanbod van informatie niet meer wat ze zouden moeten zien? Zijn ze overprikkeld? Of laks?
    Ik heb de indruk dat ze het liever voorgekauwd onder hun neus geschoven krijgen, of heb ik het mis?

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Zelf zoek ik als ik iets wil weten het internet af…en de blogjes zijn gewoon bij elkaar geraapt van de mail of ook van het internet…
    Grappig die site about me…weer wat nieuws haha…
    Groetjes en fijne rest van de zondag 😉

    Liked by 1 persoon

  10. zeezicht zegt:

    Zelf gebruik ik ook internet om iets op te zoeken. Maar zonder zou ik ook nog veel weten van vroeger op school, toen al die dingen nog niet bestonden.
    Zijn ze nu slimmer? Neem eens al die info-apparaten weg… hoe slim zijn ze dan nog?

    Liked by 1 persoon

  11. frank-103 zegt:

    Het zijn nu andere tijden, met andere hulpmiddelen en leermethoden dan vroeger. Niet alleen de leerlingen, ook de leraren moeten zich daaraan aanpassen. Mijn zoontje zat in een laptopklas, de jeugd wist goed hoe ze de lessen konden verstoren (spelletjes en chatten), de leraar zat met de handen in het haar! Dat was geen verbetering!

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Een nadeel van een laptop is dat de chat en games onzichtbaar achter een scherm plaatsvinden. Bij een tablet is dat te voorkomen door deze plat op tafel te leggen.
      Altijd een leeg buroblad op het scherm vragen is ook een hulpmiddel voor de docent.

      De trukendoos om met iets anders bezig te zijn veranderd met de tijd een docent moet zich hierbij aanpassen.
      Vriendelijke groet,

      Like

  12. logbankje zegt:

    De jeugd is er een stuk handiger in en wij hebben ze het geleerd, goed toch.
    wij leerden kennis door te geven, nu is het door linken. Hans

    Liked by 1 persoon

  13. Ik ben heel slecht in onthouden Rob. En herken me dus enigszins in deze pubers. Voor mij is het World Wide Web een enorme bron van kennis waar ik graag uit put. Maar waar ik wel grote waarde aan hecht is aan de interpretatie van al deze kennis. Met andere woorden het is belangrijk om erbij na te denken en het niet klakkeloos allemaal aan te nemen.

    Groeten Henk

    Liked by 1 persoon

  14. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    heel verstandig , en dan blijft de muur ook wel stil staan 🙂
    geniet de dag

    Like

  15. Rebbeltje zegt:

    Zo even hier nog een krabbeltje
    Ben benieuwd hoe het hier zal gaan maar het oudste kleinkind (5jaar) zegt nu al ik ga loomen maar dan moet wel YouTube aan whahaha…zo klein en via een filmpje met voorbeelden kan hij uren bezig zijn. Ik ook dus haha
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  16. we leven inderdaad in een wereld waarin alles sneller en sneller lijkt te gaan.
    de kinderen van nu leren (en leven) op een totaal andere manier dan wij.
    dat onthouden en begrijpen zal nog wel gaan, maar integreren en toepassen .. da’s andere koek, vrees ik.
    mja, is het leven zelf niet de beste leerschool, gisteren, vandaag én morgen? 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. ikgewoonik zegt:

    Er waren leuke leraren en minder leuke .
    Jij hoort volgens mij bij de leukste:-))

    Lieve groetjes .

    Liked by 1 persoon

  18. Rob Alberts zegt:

    Een link naar het volgende blog voeg ik graag toe aan de reacties:
    http://onderzoekonderwijs.net/2014/09/19/rtti-en-obit/
    Vriendelijke groet,

    Like

  19. hminkema zegt:

    Zelf vind ik het ongelooflijk irritant, zelfs een schending van mijn beroepseer, als mijn baas van mij vraagt dingen te doen waarvan ik de waarde niet inzie, en waarvan hij de waarde niet kan aantonen.

    Het is alsof je baas je vraagt om ’s ochtends drie kwartier eerder op het werk te komen ‘omdat dat (volgens hem) goed is voor de arbeidsproductiviteit’. Doe je dat dan ook, klakkeloos?

    Ook wij moeten nu aan de RTTI. Een leuk ideetje van een commercieel adviesbureautje (waavan er in Nederland honderden zijn), nu uitgevent als ultieme waarheid over hoe ik moet toetsen.

    Bewijskracht nul. Ervaring bijna nul. Gebleken succes nul. Wetenschappelijke empirische onderbouwing nul.

    En wij maar vraagtypen bedenken (op zich niks mis mee, maar dan vrijwillig), en wij maar gewichten toekennen, en wij maar adviezen ‘uitrekenen’, en de leerling maar gewillig lopen naar waar wij voor hem de grootste wortel hangen.

    Vroeger was de vijand van goed onderwijs heel handig opgeborgen in Den Haag (ooit: in Zoetermeer). Tegenwoordig is de vijand van goed onderwijs een stuk dichterbij: in de kamer van de schoolleider, waar het beleid wordt bepaald dat mijn werk bepaalt. Ook als dat op geen enkele manier gerechtvaardigd onzinbeleid is. En wij maar braaf meedoen, want de schoolleider bepaalt de arbeidsvoorwaarden.

    We zijn gewoon een beetje mal geworden in het onderwijs. Zo mal, dat we nauwelijks nog kunnen zien hoé mal we geworden zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Veel verplichte scholingsmomenten vinden nu op school met teams plaats. De mogelijkheid om zelf een gerichte cursus te volgen wordt nu met een klein zakje geld mogelijk gemaakt. Ik ben benieuwd wat daar van gebruikt gaat worden.

      RTTI of OBIT is nog steeds niet gestructureerd in de methodes van uitgeverijen terug te vinden.
      De wetenschappelijke onderbouwing binnen het onderwijs ontbreekt jammer genoeg op meer gebieden.
      Vriendelijke groet,

      Like

Geef een reactie

